2011. szeptember 16-án megtartotta első ülését az újjászerveződő Fogyasztóvédelmi Tanács, amelynek feladata a fogyasztóvédelmi szempontok hatékony érvényesítése érdekében a fogyasztóvédelmet érintő javaslatok kormányzati munkába történő beépítése, valamint a kormányzati fogyasztóvédelmi politika, a fogyasztói érdekek és szakmai teljesíthetőség összehangolása.

A kormány felülvizsgálta a Fogyasztóvédelmi Tanács három éves működését és a tapasztalatok eredményeként új határozatot fogadtak el a Tanács működésére vonatkozóan (1259/2011. (VII. 27.) Korm. határozat).

Az ülést a Tanács elnöke, Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős államtitkára nyitotta meg.

A Fogyasztóvédelmi Tanács ülésén állandó tagként jelen voltak: a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének egy-egy képviselője.
A Tanács elnökének felkérése alapján az ülésen részt vettek a Magyar Agrárkamara és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara képviselői; 8 fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezet elnöke; 6 országos gazdasági érdekképviseleti szervezet egy-egy képviselője; békéltető testületek 2 képviselője valamint a Pénzügyi Békéltető Testület képviselője.
Állandó meghívottként pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Vidékfejlesztési Minisztérium képviselői.

A Tanács első ülésének napirendi pontjai az ügyrend megvitatása, Magyarország IV. középtávú Fogyasztóvédelmi Politikájának és egyéb aktuális kérdéseknek a megvitatása voltak, amelyeket Dr. Szöllősi László, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára ismertetett.

A Fogyasztóvédelmi Tanács első ülésén

  • A megjelentek hozzászólásaikkal, javaslataikkal segítették Magyarország IV. középtávú Fogyasztóvédelmi Politikájának előkészítését, kiemelve az ezt megelőző széles körű szakmai és társadalmi konzultáció eredményességét.
  • Egyetértett a fogyasztóvédelmi politika alábbi célkitűzéseivel és intézkedéseivel:

 

  1. a fogyasztók magas szintű védelme az európai uniós alapelvek figyelembevételével történjen,
  2. a fogyasztók magabiztos, tudatos polgárokká váljanak,
  3. a fogyasztóvédelmi hatóság átlátható, arányos, következetes szankcionálási gyakorlatával,
  4. a gyermek- és fiatalkorúak, idősek és fogyatékkal élők kiemelt védelmével.
  • A fogyasztói jogviták gyors és hatékony rendezése érdekében indokoltnak tartja a békéltető testületek szerepének megerősítését.

 

A Tanács szükség szerint, de legalább évente két alkalommal ülésezik.

(Nemzetgazdasági Minisztérium, Belgazdaságért Felelős Államtitkárság)