Az európai belső piacon megjelenő határon átnyúló fogyasztás növekedése miatt indokolt a fogyasztói oldal erősítése - hangsúlyozta Szatmáry Kristóf, az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára pénteken a magyar EU-elnökséghez kötődő Fogyasztók Európai Napja konferencián, Budapesten.

Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) 1999 óta minden évben megrendezi a Fogyasztók Európai Napját a Fogyasztók Világnapjához kötődően az Európai Bizottsággal, a tanács soros elnökségét adó tagállammal együttműködve. A budapesti tanácskozás fő témája a határok nélküli fogyasztás, amely alapvető jelentőségű az egységes európai piac előnyeinek kiaknázására irányuló törekvések közepette, hiszen az uniós polgárok egyre többet vásárolnak hazájukon kívül.

Szatmáry Kristóf, a nyitóünnepségen kiemelte: fontos, hogy elegendő információ álljon rendelkezésre a fogyasztói jogok érvényesítésére, a tudatos fogyasztói magatartás kialakítására. A fogyasztók mellett a vállalkozások tájékoztatására is figyelmet kell fordítani a jogkövetés érdekében - hívta fel a figyelmet az államtitkár.

A magyarországi fogyasztóvédelemről szólva Szatmáry Kristóf elmondta, hogy 2010-ben gondolkodásváltás történt, 2011-ben pedig új fogyasztóvédelmi koncepció, illetve új fogyasztóvédelmi törvény készül.

Staffan Nilsson, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGBSZ) elnöke köszöntőjében hangsúlyozta, hogy az Európai Bizottság tanácsadó, konzultatív működő testületeként véleményt mondanak a meghatározott témákról, köztük a fogyasztóvédelemről, és állásfoglalásaik során igyekeznek kompromisszumot találni a tagságot alkotó munkaadók, munkavállalók, és a civil szervezetek képviselői között.

Tóth János, az EGSZB magyar partnere, az Európai Gazdasági és Szociális Tanács (EGSZT) társelnöke hangsúlyozta: Magyarországon a fogyasztóvédelem kardinális kérdés, a fogyasztóvédők társadalmi szervezetei pedig a rendszerváltás óta az egyik legerősebb szereplőivé váltak a magyar szervezett civil társadalomnak.

A konferencia plenáris ülésén Jacqueline Minor, az Európai Bizottság egészségügyi és fogyasztóvédelmi főigazgatóságának igazgatója elmondta, rendszeresen mérik a kiskereskedelmi fogyasztás alakulását, illetve a nemzeti fogyasztói feltételeket. Tapasztalataik szerint 2010-ben a fogyasztói bizalmat negatívan befolyásolta a gazdasági válság, ugyanakkor a bizalom kezd visszatérni.

Az Európai Bizottság képviselője rámutatott arra, hogy felmérésük szerint Európában már minden ötödik fogyasztó vásárolt on-line árut, szolgáltatást. Az on-line vásárlók 62 százaléka fél a csalástól, 49 százaléka pedig azt gondolja, hogy a szállítás okozhat gondot külföldről. A fogyasztók legalább 10 százalékos megtakarítást tudnak elérni on-line vásárlással, mint a hagyományossal - mutatott rá Jacqueline Minor, aki szerint olyan európai jogszabályokra volna szükség, amelyek növelik a fogyasztók bizalmát az egységes európai piacon.

Paraskevi Michou, az Európai Bizottság jogérvényesülési főigazgatóságának igazgatója az egységes európai piac fontosságát hangsúlyozta, ahol 500 millió fogyasztó van, és eddig ennek előnyeit még nem lehetett kihasználni. Kitért arra, hogy az egységes európai piac kialakításának érdekében újrafogalmazzák a jogszabályi kereteket, köztük az európai szerződésekről, a jogérvényesítési lehetőségről, a a minőségi, biztonságos árukról, szolgáltatásokról. Felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg is folynak tárgyalások az európai fogyasztói jogokról.

A konferenciát videó üzenetben köszöntötte Viviane Reding alapjogi biztos és John Dalli egészségügyi és fogyasztói biztos, mindketten hangsúlyozták a fogyasztói jogok érvényesülésének fontosságát.

(MTI)