Az év végén már 2500 ügykörben intézhetik kormányablakban az ügyeiket az állampolgárok - közölte Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkára pénteken Debrecenben.

Az országban több mint 300 helyszínen lesz kormányablak - tette hozzá az államtitkár a Hajdú-Bihar megyei jogászfórumon. Elmondta azt is, hogy jelenleg több mint hatezer, elsősorban okmányirodai munkatárs képzése zajlik, akik a kormányablakokban fognak dolgozni.
Szabó Erika közlése szerint a közigazgatás átalakításának minden lépése az ügyfelek érdekében történt, illetve történik.

Előadásában kitért arra, hogy kormányra kerülve "széttagolt, bürokratikus, átláthatatlan, a központi közigazgatás számára áttekinthetetlen" rendszert örököltek.

Első lépésként visszaállították az önkormányzatok feletti törvényességi ellenőrzés rendszerét, a következő lépés pedig azért történt, hogy az ügyfelek egy ablakban intézhessék a hatósági ügyeiket - ismertette Szabó Erika. A közigazgatás harmadik fontos lépésének nevezte az Európában teljesen egyedülálló fővárosi és megyei kormányhivatalok létrehozását.
A korábbi 33 szakigazgatási szervből 14-et integráltak a kormányhivatalokba. Míg 2010 végén 1500-an dolgoztak a közigazgatási hivatalokban, addig a 14 szakigazgatási szerv integrációját követően 23 ezer kormánytisztviselő dolgozik a kormányhivatalokban - érzékeltette az átalakítás nagyságrendjét az államtitkár.

Emlékeztetett arra, hogy az állam konszolidálta a megyei önkormányzatokat; adósságuk átvállalásával az intézményrendszert is visszavette az állami szférába, s létrehozta a megyei intézményfenntartó központokat. Ez év január elsejével az összes intézmény átkerült az Emberi Erőforrások Minisztériumához - fűzte hozzá.

A járások kialakításával kapcsolatban Szabó Erika megjegyezte: az nem érintette a polgármesterek jogkörét, de jelentősen érintette a polgármesteri hivatalokat és a jegyzői jogköröket.

A polgármesteri hivatalok 42 ezer köztisztviselőjének alig egynegyede, csaknem 10 ezer köztisztviselő került át a kormányhivatalokhoz - mondta Szabó Erika, külön kiemelve az okmányirodákat, amelyek a legnagyobb ügyszámot kezelik. Minden megyeszékhelyen van olyan okmányiroda, amelyik reggel nyolctól este nyolc óráig tart nyitva, az ügyfelek nagy megelégedésére - fűzte hozzá az államtitkár.

(MTI, KIM Sajtó Osztály)