A „Jó állam” koncepció szerint megújuló kormányablakok jelentős minőségi változást hoznak majd a mindennapi ügyintézésben. A legújabb Magyar Közlönyben megjelent kormányablakokkal összefüggő kormányrendeletek módosítása eredményeképpen a jelenlegi papír alapú iratforgalmat jelentős mértékben fel fogja váltani az elektronikus irat-továbbítás a kormányablakok megnyitását követően. Újdonság lesz az elektronikus kapcsolattartáson alapuló interaktív virtuális ügyfélszolgálat, ami egy minőségileg új szolgáltatás, ahol az ügyfél élvezheti a személyes kiszolgálás előnyeit anélkül, hogy fizikailag be kellene mennie a hivatalba. Közlemény.
Ha az elektronikus csatornán távolról lép kapcsolatba az ügyintézővel az ügyfél, onnan is teljeskörű személyes kiszolgálást kap. A hagyományos ügyintézéshez hasonlóan időpontot lehet foglalni, de nem kell beutazni a hivatalba, hanem számítógépen kép/hang kapcsolattal lehet ügyet intézni, ha az ügyfél rendelkezik elektronikus azonosítással. Mindezzel az ügyek jelentős részének távoli intézése biztosítható, ami különösen a fiatalabb nemzedéknél egyre jobban tehermentesítheti a fizikai irodai terhelést.
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy lassú az átállás az elektronikus ügyintézésre, mivel az ügyfelek változatlanul igényt tartanak a személyes ügyintézési szolgáltatásra. A Kormány számára fontos, hogy minden módon elérhetőek legyenek a közigazgatási szolgáltatások az állampolgárok számára, ezért az egyes –személyes, elektronikus, virtuális és telefonos - kommunikációs és ügyintézési csatornák fejlesztése párhuzamosan történik.
Az új típusú ügyintézési forma egyrészt lehetővé teszi az ügyfelek által igényelt személyességet, ugyanakkor az elektronikus ügyintézéssel gyorsan és hatékonyan intézhetik majd az állampolgárok a hatósággal kapcsolatos ügyeiket – akár otthonról is. Ezzel mind az állam, mind az ügyfél jelentős időt és pénzt takarít meg.
(KIM)