Kormányablakokban intézhető ügyek köre 2013. július 1-jétől 87 új ügykörrel egészül ki, így az állampolgárok már 150-féle ügyben fordulhatnak országszerte a Kormányablakokhoz – többek között erről is beszélt Szabó Erika területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában.
Az interjú elején Szabó Erika arról, a kormány által benyújtott módosító csomagról szólt, mely 100 helyen pontosítana több törvényt.
„Nagyon sok törvényt módosít az országgyűlés, amelynek az a lényege, hogy megvalósítsuk a kormánynak a programját, miszerint egyrészt rendet tesz a területi közigazgatásban, másrészt az ügyfeleket szeretné szolgálni, minél egyszerűbb ügyintézéssel, minél több lehetőséget adva az ügyintézésre” – mondta az államtitkár, aki hangsúlyozta: az e-ügyintézés nagy lehetőség, mivel sokan folyamatosan számítógép mellett vannak és az egyszerűbb ügyeknél, bejelentéseknél szívesen használják az internetet. Ehhez ad keretet az a Ket. módosítás, amit most tárgyal az országgyűlés.
Másrészt a törvényjavaslatnak vannak olyan elemei, ami további egyszerűsítési javaslatokat tartalmaz. Szabó Erika jelezte, tavaly Navracsics Tibor miniszter kérésére a kormánymegbízottaktól, számos javaslat érkezett arra vonatkozóan, milyen eljárásokat, milyen ügyintézési formákat lehet egyszerűbbé tenni. Ezek a javaslatok egyeztetésre kerültek az ágazati irányítókkal, melyekben egyetértés született, azok most szintén bekerültek a törvénybe.
Fontos elem még például a film törvény módosítása is, ahol a határidő rövidülése fontos változást jelentene. Ha valaki filmet szeretne önkormányzat által fenntartott közterületen forgatni, akkor öt nap alatt ezt el lehetne intézni. Eddig 30 napos általános ügyintézési határidő volt, plusz a különböző szakigazgatási szervek ügyintézése. Ha semmi egyéb, különleges feltétel nincsen, akkor öt nap lenne a határidő, ha gyorsabb ügyintézést szeretne valaki, akkor két nap és két nap után már meg lehet kezdeni a filmforgatást.
Szabó Erika kitért még a közhiteles hatósági nyilvántartások kérdéskörére is. Elmondta: a hatóságok számos nyilvántartást vezetnek, melyekből az ügyfelek szeretnének hivatalos adatokat kapni, ami akkor lehetséges, ha az az adat, amit a nyilvántartás tartalmaz, az a hatóság által is igazolhatóan biztos adat. Ezért ki kellett válogatni, hogy melyek azok a nyilvántartások, amelyekből ilyen adatszolgáltatás nyújtható az ügyfeleknek. Ez 438 a majdnem 700-ból és ezeket most már más, szigorúbb szabályok szerint és az ügyfelek számára megbízhatóbb módon fogja az állam szabályozni, működtetni.
Az interjúban a kormányablakokkal kapcsolatban az államtitkár felidézte: a 2011-ben létrehozott kormányablakok - mint új ügyfélszolgálati helyszínek - megyeszékhelyeken és megyei jogú városokban, 29 üggyel indultak el. Az ügykörök száma azóta 63-ra növekedett, július 1-től pedig 150-re nő. A cél, hogy a kormányablakok az egy ablakos ügyintézés helyszínévé váljanak és a jelenleginél is több ügyet lehessen ott intézni.
A jövőben több mint 2500 ügyet fog intézni a kormányablak, több mint 300 helyszínén az országnak. Ez azt jelenti, hogy minden járás székhelyen és minden olyan településen, ahol most okmányiroda van, lesz kormányablak.
Most már majd csak annyit kell tudni az ügyfélnek, hogy hol van a lakóhelyékhez legközelebbi kormányablak és ott reggel 8-tól este 8-ig, hétfőtől péntekig tudja majd az ügyeit intézni - mondta az államtitkár.
Az anyagi forrás is megvan a kormányablakok kialakításához, ugyanis a kormány több uniós forrást is erre a célra biztosít. Ezen kívül még TIOP és ÁROP források is rendelkezésre állnak. A területen már a kormányablakok helyszínének kiválasztása megtörtént, egy két mozgó, egyeztetendő helyszín van már csak.
(Kossuth Rádió - 180 perc)