Ha van közös ügy egy országban, akkor az a nevelés ügye - mondta Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter vasárnap Pécsett, a nemzeti tanévnyitón.

Balog Zoltán a fennállásának 325. évfordulóját ünneplő Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában az intézmény több száz tanulója, valamint pedagógusok, közéleti szereplők előtt mondott beszédében hangsúlyozta: az iskola a szülői házzal együtt lehet olyan hely, ahol a 21. századi tudás mellett a jó és rossz közötti különbségtételt, a konfliktusok megoldását, a félelmek, indulatok feloldását is el lehet sajátítatni. Megjegyezte: a rendszerváltás óta ez az első alkalom, hogy a nemzeti tanévnyitót egyházi iskolában tartják.

Fotó: Pelsőczy Csaba

A miniszter szerint az oktatásról a tanítók, szülők, értelmiségiek meghallgatásával zajló, igazi "szakmaközéleti" diskurzusokon kell beszélni, amelyhez pedagógiai nyilvánosságra van szükség. Felhívta a figyelmet arra, hogy az állam az új köznevelési törvénnyel keretet teremtett, ám, hogy annak mi lesz az eredménye, a résztvevőkön, illetve az együttműködésen is múlik.

Fontos feladatnak nevezte a tanári méltóság helyreállítását, valamint annak elérését, hogy a fiatalok ne érezhessék úgy, hogy nem kellenek semminek, s inkább elhagynák az országot. Úgy vélte, az elvándorlás megelőzéséhez a jó iskola, a jó kormány, a jó oktatás-, gazdaság- és kultúrpolitika mellett a jó szülői munka is nélkülözhetetlen.

Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár hangsúlyozta: a kormányzat a kiszámítható, "a rendet szülő szabadságra", a bizalomra és a szakértelemre épülő iskolákat ígér az új köznevelési törvény segítségével, amely az ember erkölcsi, értelmi és testi fejlesztésére egyaránt kiemelt hangsúlyt helyez.

Fotó: Pelsőczy Csaba

"Azt akarjuk elérni, hogy az új köznevelési rendszer hatékonyan egyengesse nemzeti közösségünk, s benne minden egyes fiatal szárnyalásának útját, hogy egy olyan Magyarország formálódását alapozza meg, amelyben kiegyensúlyozott, dolgos emberek sokasága a képességeit, tudását úgy fordítja önmaga boldogulására, hogy az egyúttal a kisebb és nagyobb közösség, a család, a nemzet felemelkedését is szolgálja" - mondta.

Hoffmann Rózsa a pedagógusokhoz szólva kifejtette, hogy az új köznevelési törvény nagy változásokat hoz, de nem egyszerre és nem a tanárok kizsákmányolásával. "A nemzeti alaptanterv, amely a hazai és egyetemes műveltség alapjait foglalja tananyagba, a kerettanterv kiválasztása és a helyi tanterv kidolgozása csak a következő év szeptemberétől esedékes, amint a pedagógusok és az őket segítők bérének a rendezése is. A pedagógus életpályamodell életbe lépése óriási fordulatot idéz elő majd az iskolák és a tanító rend életében" - mondta.

Fotó: Pelsőczy Csaba

Az államtitkár szerint a mostani tanév a felkészülésé lesz, az iskolák állami átvétele, az önkormányzatokkal kötendő szerződések januártól hoznak változást. A szakszolgálatokkal kapcsolatos jogszabályok és a 16 éves korig érvényes tankötelezettség szintén jövő ilyenkor lép életbe, s akkortól lesznek nyitva az iskolák legalább délután négyig. A 2012/2013-as tanév áll rendelkezésre ahhoz is, hogy kipróbálják és tökéletesítsék a tanfelügyelet új rendszerét.

Dékány Árpád Sixtus zirci apát arra emlékeztetett, hogy a jezsuiták által alapított, majd a ciszterci rendhez került Nagy Lajos Gimnázium falai között olyan, maradandó értéket teremtő hírességek tanultak, mint Babits Mihály költő, vagy Fináczy Ernő neveléstörténész.

Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere reményét fejezte ki, hogy a most a gimnáziumban tanuló generáció is rendelkezik majd elődei tapasztalatával, tudásával, továbbá elkötelezettségével a magyarság értékeinek megőrzése iránt.

Fotó: Pelsőczy Csaba

A hivatalos ünnepséget megelőzően egész napos, ingyenes rendezvényeket tartottak a pécsi Szent István téren a Diákcsemege - Tanévkezdő elnevezésű családi fesztiválon.

A Széchenyi téren alternatív tanévnyitót tartott az Occupy Pécs elnevezésű mozgalom, demonstrálva amiatt, hogy tagjainak véleménye szerint egyre több pénzt vonnak ki az oktatásból, amely miatt a szegényebbeknek kevesebb esélyük lesz magas színvonalú műveltség, szaktudás megszerzésére.

(MTI)