Egy olyan intézmény, mint az idén 140 éves Képzőművészeti Egyetem, nemcsak falakból, ablakokból és szélesre tárt ajtókból áll. A festészet és a szobrászat titkait feltáró intézmény elképzelhetetlen országos és világhírű művészoktatók nélkül – hangoztatta Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter, a Reformok évtizede – A Képzőművészeti Főiskola 1920-1932 között című kiállítás megnyitóján, kedden.

De a Képzőművészeti Egyetemet nem lehetne megrajzolni diákok nélkül sem – folytatta a miniszter-, hiszen ők azok, akik a legmesszebbre néznek az ablakokból, ők azok, akiknek színesebbek az álmaik, mint az egyetem neoreneszánsz homlokzatának tarka, sgrafitto-fantáziái.

Réthelyi Miklós (Fotó: Botár Gergő) úgy fogalmazott: ha csak egy ember álmodik, az legfeljebb a tovatűnő képzelet játéka, viszont ha sokan álmodják ugyanazt, az már az álom utáni valóság nyitánya lehet. A Magyar Képzőművészeti Egyetem valóság lett 1871-ben, mert az egész ország óhaja volt, hogy szervezzék meg a magyarországi képzőművészeti felsőoktatást, hogy legyen egy hely, ahol a legjobb művészek tanítják a későbbi korok legjobb művészeit – emlékeztetett a miniszter.

(Fotó: Botár Gergő)

Újra kell gondolnunk a progresszió és a hagyomány egymást inspiráló, termékeny kapcsolatát, úgy ahogy tette ezt az első világháború utáni művészeti oktatás is – mutatott rá Réthelyi Miklós, hozzátéve: a főiskola mutatta meg először, hogy a nemzeti és kozmopolita gondolatok nem zárják ki egymást, nem szélsőértékei a kultúrának, hanem egymást inspiráló irányok.

"A színekben logika rejlik, és a festőnek ezt kell követniük, nem pedig az ész logikáját" – idézte fel Réthelyi Miklós Paul Cézane szavait, majd hozzáfűzte: a színek logikájában benne van a nemzeti színek harmóniája és az egyetemes tájak kikeverhetetlenül sokszínű világa. A miniszter kiemelte: nemcsak a valósággal kell dialógust folytatnunk, hiszen van, ami túlmutat a valóságon, mert a valóságnál is fontosabbra, az igazságra hívja fel a figyelmet.

Ezt az igazságot ragadja meg a Reformok évtizede – A Képzőművészeti Főiskola 1920-1932 között című kiállítás is, mely a magyar képzőművészeti oktatás egyik legpezsgőbb, újításokkal és heroikus küzdelmekkel teli korszaka volt - húzta alá Réthelyi Miklós.

(kormany.hu)