Budai Gyula szerint a kormány a kis- és közepes gazdaságok hangsúlyos támogatásában látja a magyar mezőgazdaság felemelkedésének útját. A Somogy Online riportja.

A magyar hatóságoknak meg kell teremteniük azokat az adminisztratív és jogszabályi feltételeket, amelyek lehetővé teszik a szélesebb körű ellenőrzést, s azt, hogy a magyar piacon egyenlő feltételekkel tudják kínálni termékeiket a hazai gazdák és a külföldi, olcsó termékekkel megjelenők. Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára fogalmazott így szerdán Kaposváron, a megyei közgyűlés ülésén. Ahol Ander Balázs, a Jobbik képviselőjének indítványára tartott tájékoztatót a gazdák piacra jutásának esélyeiről, kitekintéssel Somogy megyére.

Budai Gyula szerint a kormány a kis- és közepes gazdaságok hangsúlyos támogatásában látja a magyar mezőgazdaság felemelkedésének útját. – Sajnos a 2007-2013-as uniós ciklusban az előző kormány a magyar vidékre jutó 1200 milliárdos forrás 80 százalékát a nagygazdaságok, a nagyüzemek felé irányította – mondta a megyei közgyűlésen a parlamenti államtitkár –, a nagyüzemi lobbi kívánságára hozták meg ezt a döntést. Így csupán húsz százalékot tudtak juttatni a kis- és közepes vállalkozásoknak, de így is jelentős eredményeket ért el már a jelenlegi kormány. A 2012-es áthúzódó támogatásokból az idén eddig 12 milliárdos juttatásban részesültek. A sertésstratégiára például 2,6 milliárdot fordítottunk.

Miért is nehéz a belföldi piacra jutás? – tette föl a kérdést Budai Gyula. – Mert a külföldi versenytársak áthelyezték a verseny helyszínét hazánkba. Gondoljunk csak a spanyol barackra, vagy a lengyel tojásra. Ez utóbbival kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy tudják behozni kilenc forintért a lengyelek a tojást hazánkba? Vagy számla nélkül teszik, vagy pedig olyan nemzeti támogatás formájában biztosítanak lehetőséget a tojást termelő gazdáknak, amilyet mi még nem találtunk ki. Az igazság a kettő között van valahol, ugyanis számos nagy mennyiségű tojásszállítmányt foglaltak le, amelyet itthon magyarosítottak, s hazaiként került a polcokra. Ezért is kell megteremteni az adminisztratív és jogszabályi feltételeit a szélesebb körű ellenőrzéseknek.

Ugyanakkor a különleges hazai támogatási formáknak is nagy jelentőséget tulajdonított az államtitkár, példaként említette az idei 13 milliárdos tejtámogatást, amivel sikerült az ágazat versenyképességét stabilizálni. – Lényeges továbbá a külföldi piacok újranyitása – emelte ki Budai Gyula –, a klasszikus régi, orosz, ukrán piacot vissza kell szerezni. A prémium minőségű magyar élelmiszerekkel viszont nyitni lehet például a kuvaiti, emirátusokbeli piacok felé is, jó példa erre a Szentkirályi ásványvíz, vagy a hízott pulyka, kacsa. Megyékre lebontva pedig a megalakult megyei agrárkamarák megfelelő módon tudják képviselni a szereplők érdekeit. A jelzések így folyamatosan érkeznek a minisztériumok felé, s ezek ismeretében születhetnek döntések, amelyek szintén segítik a piacra jutást.

(sonline.hu, Szerző: Márkus Kata, 2013. június 19.)