Az elmúlt napok erős levegőszennyezettsége újra a kisméretű szálló por (PM10) csökkentés ágazatközi intézkedési programjáról szóló kormányhatározatra irányította a közfigyelmet. Az októberben elfogadott jogszabály alapvető célja a szálló por kibocsátásának csökkentése, koncentrációjának 15-20 százalékos mérséklése.
Az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának ülésén-a Vidékfejlesztési Minisztérium képviselői elmondták, hogy az EU tagállamaiban évente legfeljebb 35 napon át lépheti túl a szálló por koncentrációja az egészségügyi határértéket, ám Magyarországon ez a szám eléri a 80 napot is, ami Európában a legmagasabb arány. A magyarországi magas szállópor-koncentrációt leginkább a lakossági tüzelés, a közlekedés, az ipari kibocsátás és közvetett módon a határainkon túlról érkező szennyezés okozza.
A tárca szakemberei ismertették, milyen, jobbára uniós forrásokra épített intézkedéssel élhetünk a kritikus ágazatok szálló por kibocsátásának csökkentésére. Fontos eszköz lehet a szűrőcsere program, amely azon járművek káros kibocsátását csökkenti, amelyek a legintenzívebben szennyezik a levegőt. A közforgalmú közlekedés támogatása, a személyautó-sofőrök vezetési szokásainak megváltoztatása, a vasúti és kombinált áruszállítás preferálása és fejlesztése, a parkolási rendszerek felülvizsgálata és az elektronikus útdíj-szedés bevezetése, valamint a valódi tudatformálás lehetnek a szennyezés csökkentésének további, költségtakarékosabb módjai- tájékoztattak a minisztérium tisztviselői. A tárca álláspontja szerint évente országosan 400 buszt kellene lecserélni uniós források felhasználásával.
A szálló por csökkentését célzó program előkészítését a Vidékfejlesztési Minisztérium tavaly kezdte meg a civil szervezetekkel közösen. A bizottsági meghallgatáson a Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András elmondta, hogy jó együttműködés alakult ki a szaktárca és a civilek között. Hozzátette: több intézkedés még pénzt is hozhat az államnak, mint például a kamion-, illetve teherautó-útdíj bevezetése. A Levegő Munkacsoport elnöke szerint adókedvezménnyel és közvetlen állami hozzájárulással kellene támogatni a kombinált (közúti-vasúti) fuvarozást.
(Vidékfejlesztési Minisztérium Sajtóirodája)