Az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. (OHÜ) új informatikai rendszert vezet be, amelynek köszönhetően egy megbízható adatbázis áll majd rendelkezésre a hulladékgazdálkodás országos terveinek kidolgozásához, és amely hiteles adatszolgáltatást tesz lehetővé az Európai Unió (EU) felé is.
Vámosi Oszkár, az állami tulajdonú OHÜ ügyvezetője a Hulladékgazdálkodási Navigáció Országos Rendszerét (HUNOR) bemutató hétfői sajtótájékoztatón kiemelte: a beruházás 900 millió forintos európai uniós támogatással valósul meg az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében. Hozzáfűzte, a HUNOR-t várhatóan még ez év végén üzembe helyezik.
Vámosi Oszkár kifejtette: a projekt keretében egy olyan informatikai bázist, egy teljes körű vállalatirányítási rendszert építenek ki, amely az OHÜ hatékonyabb működtetéséhez és a fejlesztésekhez is jó alapot biztosít. Hozzátette: reméli, lesz lehetőség a HUNOR továbbfejlesztésére is, már csak azért is, mert a projekt tervezése óta bővültek az OHÜ feladatai is.
A HUNOR elektronikus adatkapcsolatot biztosít az államigazgatással, a kormányzat érintett szervezeteivel is, így - a naprakész adatok alapján - hozzájárul a hulladékgazdálkodási ágazatot érintő döntések még megalapozottabb előkészítéséhez, meghozatalához - mondta az ügyvezető.
Az új informatikai rendszer emellett a hulladékgazdálkodás területéről, piacáról folyamatos és pontos adatokkal, igény szerint feldolgozott információkkal látja el a Vidékfejlesztési Minisztériumot, a társszervezeteket és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt. Bodnár László, az OHÜ projektmenedzsere is hangsúlyozta, hogy az átfogó hulladékgazdálkodási szakrendszer támogatja egyrészt az OHÜ feladatainak teljesítését, emellett sok olyan adathoz jutnak, ami később a hulladékgazdálkodás minden szereplője számára fontos lehet. Kifejtette: a HUNOR-nak köszönhetően mind az OHÜ, mind a szerződéses partnerei áttérhetnek a papíralapú bevallásokról az elektronikus alapúakra. A HUNOR az OHÜ szerződéses partnereinek egy nyomon követő rendszert is biztosít, amely a flottamenedzsment szerepét is betölti - mondta Bodnár László. Hozzáfűzte, hogy egy korszerű flottamenedzsment és az ahhoz kapcsolódó rendszer kialakítása több tízmillió forintba is kerülhet, ha egy cég saját maga akarja az ehhez szükséges szoftvert és hardvert beszerezni, s azt működtetni. Ezzel szemben mind az informatikai rendszert, mind a mobileszközöket az OHÜ valamennyi szerződéses partnere számára térítésmentesen biztosítja.
Az OHÜ-höz beérkezett információkat, így például a szelektív hulladék szállítási útvonaladatokat, a fuvarozás más paramétereit a partnerek is megkapják és saját maguk ellenőrizhetik, kiértékelhetik, hogy a gépjárművek a tervezett időpontban, valóban az előre meghatározott területen jártak-e, s gyűjtötték-e össze a hulladékot - jelezte Bodnár László. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy mintegy 400 járművet szerelnek fel ellenőrző rendszerrel. Az OHÜ sajtóközleménye szerint a flottamenedzsment alkalmazásával - a piaci tapasztalatok alapján - 10-25 százalék költségcsökkentést lehet elérni, ami hasznos lehet minden vállalkozás számára.
(MTI)