Félrevezetőek azok a nyilatkozatok, miszerint a részletes vitára váró, a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvényjavaslat szélesre tárja a társas vállalkozások számára épített kiskapukat. A törvényjavaslat ugyanis a hatályos szabályozással azonos módon tiltaná a társas vállalkozások földszerzését. Közlemény.

Az Európai Uniótól csak haladékot kaptunk arra nézve, hogy a tagállami állampolgárok földszerzését korlátozzuk. A Kormány – élve a Csatlakozási Okmányban biztosított lehetőséggel – a hazai termőföldvagyon védelme érdekében kezdeményezte sikeresen az Európai Bizottságnál a földmoratórium 3 évvel történő meghosszabbítását, s ennek eredményeként 2011. év helyett 2014. április 30-ig tartható fenn a jelenlegi szabályozás.

A törvényjavaslathoz 2013. május 22-én benyújtott bizottsági módosító javaslatok nem változtatnak azon, hogy a föld tulajdonjogának megszerzésére főszabály szerint a földműves, mint a földművelési tevékenységet professzionálisan végző természetes személy jogosult. A földműves a földszerzés fókuszába állított személy. A földműves személy kritériumrendszerének a tagállami állampolgárnak is meg kell felelnie. A bizottsági módosító javaslatok továbbra is kiemelten preferálják a helyben lakót, továbbá a mezőgazdasági üzemközpont meghatározásával megállapítja a földszerzés földrajzi körének origóját. 

Mindezek alapján érthetetlenek azok az állítások, hogy a részletes vita alatt álló törvényjavaslat 30 európai ország 508 millió lakosának nyitja meg az utat hazánkban a föld tulajdonjogának megszerzéséhez. Lejárató politikai hangulatkeltésre használják ezeket a valótlanságokat, ám a kormányzat célja az új nemzetérdekű földtörvény megalkotása.

Hamis, és megtévesztő állítás az is, miszerint a törvényjavaslat megvitatását komolytalanná teszi az, hogy a földforgalmi törvény rendelkezéseitől – az egyelőre megalkotás alatt álló – a mezőgazdasági üzemszabályozási törvény, és az integrált mezőgazdasági termelésszervezést végző szervezetekről szóló törvény eltérhet. A jogalkotásban, és jogalkalmazásban nem új keletű technika és rendező elv az általános törvény és a különös törvény kapcsolatrendszerének a felállítása és deklarálása. A földforgalmi törvényben (mint általános törvényben) rögzíteni szükséges a jelenleg hatályos, és a készülő törvények (mint egy-egy szabályozási tárgy vonatkozásában különös törvények) közötti kapcsolatot. E nélkül értelmezési anomáliák keletkeznének.

A 2013. május 22-én benyújtott bizottsági módosító javaslatok elkészítésének egyik célja az volt, hogy a törvényjavaslathoz benyújtott számos képviselői módosító javaslatot figyelembe véve jobbítsák a törvényjavaslat tartalmát.

(Vidékfejlesztési Minisztérium Sajtóirodája)