Magyarország almafogyasztása évente és fejenként 15 kilogramm, amit a mostani almanépszerűsítő kampánnyal 20 százalékkal lehet növelni a belföldi piacon - mondta Fazekas Sándor kedden az egyik budapesti szupermarketben.
A vidékfejlesztési miniszter az almapromóciós kampány indításakor emlékeztetett: a célkitűzés reális, az idén ugyanis mintegy 580 ezer tonna alma termett az országban. E mennyiség harmadát fogyasztják el közvetlenül gyümölcsként, további kétharmad léalmaként vagy feldolgozott formában kerül a piacra.
Hozzátette: a legnépszerűbb almafajták továbbra is a jonatán, a golden, valamint az idared. A kampány célja, hogy felhívja a belföldi vásárlók figyelmét, vegyenek minél több magyar almát.
Mártonffy Béla, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) elnöke az MTI-nek elmondta: a magyarországi almatermő-terület 26-27 ezer hektár. Idén fordított volt a helyzet, mint tavaly, mivel a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei almáskerteket érte fagykár, és ott különböző termékenyülési gondok is adódtak, míg a Duna-Tisza közén, valamint Zala és Somogy megyében jó volt a termés. Az étkezési alma nagy része innen származik az idén.
Az általa 550-560 tonnásra becsült termést, "jó-közepesnek" minősített. A kiugróan jó almatermő években 700-800 ezer tonna terem - tette hozzá. A FruitVeB elnöke úgy vélte: a termesztési arányokon kell javítani, azaz 2020-ig célszerű volna elérni, hogy a megtermelt alma mennyiségének legalább 40-50 százaléka étkezési alma legyen. Ehhez pedig biztosítani kell a megfelelő tároló és logisztikai hátteret is.
Simon Miklós (Fidesz) országgyűlési képviselő a szabolcsi emberek nevében arról beszélt, hogy a megyében élő almatermelők számára nagy lehetőség a jó minőségű termékek bemutatása a fővárosban.
(MTI /VM Sajtóiroda)