Szükség és igény is volt a magyar termék rendeletre és az ehhez kapcsolódó jelölési rendszerre Magyarországon, amellyel megszüntethető a helyenként még most is tapasztalható kaotikus állapot az élelmiszerek jelölésénél - jelentette ki Kardeván Endre az egyik kereskedelmi lánccal közösen tartott sajtótájékoztatón.
A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) élelmiszerlánc-felügyeletért és agrárigazgatásért felelős államtitkára hangsúlyozta, a cél az, hogy a vásárló egyértelműen tudja, mit vásárol és melyik a magyar termék. A tárca elkötelezett abban, hogy a gazdák minél több magyar terméket állítsanak elő és ebből egyre több kerüljön a fogyasztók asztalára.
(A videó nagy felbontásban letölthető a sajtószobából.)
A magyar termék rendelet megalkotása sok időbe és munkába telt, számos társadalmi és uniós egyeztetést kellett folytatni, amíg a rendelet elnyerte mostani formáját – fogalmazott Kardeván Endre. Egy felmérésre hivatkozva kijelentette: a magyar emberek 60 százaléka – árérzékenysége ellenére – megnézi, hogy a vásárolni kívánt áru magyar termék-e, mert csak akkor vesz mást, ha nem kap hazait. Az államtitkár reményét fejezte ki, hogy egyre több magyar áru lesz a boltok polcain, és azokon használják is a jelölésükre szolgáló logót.
A CBA kereskedelmi lánc – az áruházláncok közül – másodikként kötött szerződést a magyar termék logó tulajdonosával, a Magyar Termék Nonprofit Kft-vel, melynek értelmében az áruház vállalja, hogy az összes saját gyártású terméken – amelyek megfelelnek a rendelet szabta követelménynek – feltüntetik a magyar terméket, a hazai terméket és hazai feldolgozású terméket jelölő logókat.
A tavaly elfogadott vidékfejlesztési miniszteri rendelet alapján önkéntes alapon feltüntethető az élelmiszereken a „magyar termék”, a „hazai termék” és a „hazai feldolgozású termék” jelölés. A jogszabály a hazai vásárlók jobb tájékoztatását, a magyar termékek kiemelt pozícióját biztosítja.
(MTI, Vidékfejlesztési Minisztérium Sajtóirodája)