Interjú Hegmanné Nemes Sárával a Kossuth Rádióban, 2013. március 20.

Háromnegyed 7 múlt 2 perccel. A budapesti elővárosi vonalakon lehet majd találkozni azokkal a motorvonatokkal, amelyeket a MÁV és a GYSEV vásárol. A szerződéseket tegnap írták alá. Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár, jó reggelt kívánok!

Jó reggelt kívánok!

Összesen 48 motorvonatról van szó, és mondjuk el pontosan, hogy mi ez a motorvonat. Ez a motorvonat, amely ilyen egy kocsiból álló, hát nem szerelvény, hanem egy hosszabb kocsi, amely fűthető, hűthető, tágas, kényelmes, vadonatúj. Ugye nem mozdonyról van szó, hanem ebben utazni is lehet.

Így van, ezek egyszerű vonatok, alacsony padlójúak. Ilyennel már találkozhatott egyébként az elővárosi közönség, hiszen ezek a modern piros Stadler vonatok ezek korábban is voltak már a MÁV-nál. Jelenlegi fejlesztéssel együtt több mint száz ilyen motorvonat fog most már közlekedni az országban.

Látja én is megpróbáltam körülírni, de önnek van igaza, a színével a legegyszerűbb, mert így könnyű azonosítani, ezek a piros motorvonatok. Nos, 48 új motorvonat. Pontosan hol lehet majd találkozni ezekkel a vonatokkal és mikor?

Hegmanné Nemes Sára: Ezekkel a vonatokkal az elővárosi közlekedésben lehet találkozni, néhányat mondanék példának. A Budapest-Esztergom, Budapest-Vác, Budapest-Monor vonalon, illetve a GYSEV is vesz további motorvonatokat. Ezek a GYSEV színével azonosak, zöld-sárga motorvonatok, így lehet őket azonosítani, ez pedig nyilván a Sopron-Szombathely környéki és a határmenti forgalomban fognak járni.

Tehát az ország észak-nyugati csücskében és mikortól?

Hegmanné Nemes Sára: A motorvonatok szállítása szerződés szerint 2014 tavaszán fog indulni, és fokozatosan havonta körülbelül három motorvonat leszállítását tudja vállalni a szállító. 2015-re fogja az összes motorvonatot leszállítani. Ezzel tudjuk kimeríteni és lehívni a teljes, úgynevezett KÖZOP-os forrást, ezt hiszen uniós forrásból sikerült megvalósítani ezt a fejlesztést.

De azért én az utóbbi mondatára vetítenék egy reflektorfényt. Tehát ez azt jelenti, hogy akkor vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokból nem hagyott benn semmit Magyarország?

Hegmanné Nemes Sára: Így van. Ezt korábban elmondtam, hogy már jelenleg is nyolcvan százalékban állunk a vasúti fejlesztésekhez való források lehívásában. Ez nem motorvonatok, illetve nem közlekedési eszközök lehívását jelentette eddig, hanem elsősorban a pályavasút fejlesztését, és az állomás fejlesztését, amelyek most indulnak meg. Ez azért nagyon fontos, hiszen korábban 2010-ben, amikor átvettük a MÁV-ot, több mint háromszázmilliárdos adóssággal vettük át. Ezen adósságnak egy része természetesen a fejlesztésből adódott, hiszen korábban is szereztek be vonatokat, szereztek be mozdonyokat, de ezzel mindig jelentősen megnövelték a MÁV hitelállományát. Tehát azzal együtt, hogy a MÁV-ot konszolidáljuk, természetesen az adósságát is csökkentjük, és nem akarjuk növelni ezekkel a fejlesztésekkel.

Államtitkár asszony arra lennék még kíváncsi, hogy ezeket a vonatokat Magyarországon szerelik össze? Tehát elképzelhető hogy munkahelyek is létrejönnek?

Hegmanné Nemes Sára: Az a gyár, amely megnyerte a közbeszerzést, az a cég az egy svájci tulajdonú cég, aki Magyarországon most már lassan egy évtizede dolgozik, és Szolnokon alumínium kocsik gyártásával foglalkozik. Tehát ez már jelenleg létrejött Szolnokon. És valóban ez év áprilisban fogja avatni az összeszerelést, ami annyit jelent, hogy összesen körülbelül 750-800 munkahely lesz, amely a Stadlernek motorvonatokat gyárt Magyarország számára, és természetesen exportra is gyárt a gyár.

És ez is Szolnokon?

Hegmanné Nemes Sára: Tehát a Stadlernek a legnagyobb gyára lesz.

Ez is Szolnokon?

Hegmanné Nemes Sára: Ez is Szolnokon természetesen. Szolnokon fejleszt tovább. Ez a közbeszerzés, amelyet megnyert, ez egy utolsó lökés volt ahhoz, hogy meghozza azt a döntés, hogy az összeszerelő üzemet Európában Szolnokon, tehát Magyarországon fogja létrehozni.

Na, most ide lehet tenni egy pontot, mert valóban akkor a 2007-2013-as búcsúzó uniós költségvetésből ezek a keretek álltak rendelkezésre, és akkor ez a 48 motorvonat ez vélhetően gond nélkül megérkezik vagy remény szerint gond nélkül megérkezik. Milyen további fejlesztések lehetségesek a következő uniós költségvetési ciklusban, mert hogy a tárgyalások és ugye a főszámok ismeretében a tárgyalások már ott is megkezdődtek.

Hegmanné Nemes Sára: Természetesen a közösségi közlekedésben nagyon számítunk arra, hogy további forrásokhoz juthatunk. A 2014-20-as források tárgyalása még folyik, tehát pontos számot sajnos nem tudunk, de kész terveink vannak arra, hogy akár a MÁV-nál, akár a Volánnal és tudomásom szerint természetesen a fővárosi közlekedésben a BKV-nál is vannak fejlesztési elképzelések. És el kell hogy mondjam, amellett hogy természetesen uniós forrásból is komoly fejlesztésekre készülünk, ha lesz rá lehetőségünk, amellett a V0-ás úgynevezett elkerülő vasútvonal fejlesztését pedig kínai forrásból tervezzük, amelynek már nagyon előrehaladott tárgyalások vannak a kínai féllel. Ez egy több mint háromszázmilliárdos beruházás. Ez ugye a főváros tehermentesítését jelentené a vasúti közlekedésben.

Na erről egy alkalommal fogunk majd bővebben és részletesebben beszélni. Magyarország lehívta teljes egészében a vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokat a 2007-2013-as keretből. 48 motorvonat érkezik 2015 év végéig elsősorban a budapesti elővárosi vonalakra. Erről beszélgettünk Hegmanné Nemes Sárával, vagyonpolitikáért felelős államtitkárral.

(TV2 Mokka)