A MÁV-START Zrt. tavaly nyár végén elkészült IC+ kocsijai utolsó teszt feladatuk teljesítésére, külső elhaladási zajvizsgálatra indulnak márciusban Svájcba.

A kocsik eddig a különböző méréseket, a futás és féktechnikai vizsgálatot, valamint a belső és állóhelyzeti zajvizsgálatot is jól teljesítették. A végső teszt előtt a mai napon, próbaúton vehettek részt a sajtó képviselői.

A sajtótájékoztatón Fónagy János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára elmondta: A jelenlegi kormány megalakulásától kezdve világossá tette: számára a vasút nem csupán egy vállalat, hanem a magyar gazdaság és társadalom egyik legfontosabb tartóeleme. Célunk a vasúti közlekedés színvonalának további fejlesztése, az utazási körülmények javítása. Ennek érdekében a MÁV átalakítása során a párhuzamosságok felszámolásával, a költséghatékony technológiai fejlesztések bevezetésével a vállalat adósságállományát sikerült több mint 60 milliárd forinttal csökkenteni. Ennek a folyamatnak egy újabb jelentős lépése a magyar fejlesztésű IC+ kocsik létrehozása. Ha megvalósul sorozatgyártás, lehetőség nyílhat közel kétszáz új munkahely megteremtésére, ami a fogyatékossággal élők részére is elérhető.

Kép letöltéseFónagy János államtitkár a MÁV saját fejlesztésű IC+ vasútikocsi-prototípusainak bemutatóján - Fotó: Bartolf ÁgnesUngvári Csaba, a MÁV-START vezérigazgatója kiemelte: „Az IC+ kocsik alapvetően a belföldi InterCity forgalomba készültek, valamint a nemzetközi EuroCity vonatokba, ahol Németország és Ausztria irányába kihasználható a 200 km/h-ás megengedett sebességük. Az eddigi tesztek eredményei bíztatóak, már csak egy külső zajvizsgálaton kell helytállniuk a járműveknek. A méréseket követően tanúsítványt kaphatnak, majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság állíthatja ki a típusengedélyt és üzembehelyezési engedélyt a menetrendszerinti forgalomhoz. Az IC+ sorozatgyártásáról a teljes vizsgáztatási folyamat lezárását és azok kiértékelését követően születhet döntés néhány hónap múlva.”

Kép letöltéseUngvári Csaba, Dávid Ilona és Fónagy János - Fotó: Bartolf ÁgnesAz IC+ kocsik prototípusai a nyár végére készültek el, ezt követően indulhattak el az előírt teszt sorozatra. Ahhoz, hogy forgalomba helyezési engedélyt kaphassanak, az Európai Unió által alkalmazott TSI rendszer követelményeinek kell megfelelniük, a kocsi típusára vonatkozó modulokat kell teljesíteniük. Ezek a komplex és alapos vizsgálatok garantálják azt, hogy csak olyan kocsik kerülhetnek forgalomba, melyek biztonságos és komfortos utazást biztosítanak az utasoknak.

Eddig vizsgálták már Ausztriában extrém körülmények között a járművet, ahol a belső tér fűtését és klímaberendezését, a fedélzet levegőjének páratartalmát és hőmérsékletét mérték a szakemberek szélsőséges külső hatások szimulálása közben. Ezt követően féktechnikai és futómű típusvizsgálat következett Ausztriában, ahol több vasútvonalon, különböző sebességek mellett tesztelték a fékrendszert és a futóművet, például a 220 km/h-ás maximális sebesség kihasználásával.

Fotó: Bartolf ÁgnesAz utolsó teljesítendő feladat márciusban a külső elhaladási zajvizsgálat Svájcban, amikor a kocsikat ismételten felszerelik a mérőeszközökkel a szakemberek és napokon keresztül tesztelik a járművet. A független mérőszervezetek által végzett vizsgálatok valamennyi mérési anyagát megkapja a MÁV-START kiértékelve. A teszteken a vasúttársaság szakemberei is jelen voltak és részt vesznek, ezzel is segítve a vizsgáztatási folyamatot.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)