Beszélgetés Fónagy Jánossal a Duna TV Közbeszéd című műsorában, 2013. 03. 29-én.
- S államtitkár úr máris itt ül velem szemben, jó estét kívánok.
- Fónagy János, államtitkár, NFM: Jó estét kívánok.
- 2011. novemberében egy kormányszóvivői sajtótájékoztatón még azt mondta, hogy egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800 darab, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni. Ezek szerint megváltoztatta azóta a véleményét?
- Ezt arra a kérdésre válaszoltam, hogy lehetséges-e, hogy Magyarországon egy Ikarus méretű autóbuszgyár létrejöjjön, ha már így csúcsidőben 13 500 darabot gyártott. Természetesen Magyarországon akkor is voltak, ma is vannak olyan gyártóüzemek, amelyek évente három-négyszáz darabot képesek ma is legyártani.
- Képesek és akár gazdaságosan is, tehát hogy végül is ilyen értelembe véve más állásponton van, mert akkor azt mondta, hogy nem lehet gazdaságosan üzemeltetni ma. Akkor mégiscsak lehet.
- Egy üzemben nem, de ezek kooperálnak, tehát van, aki a fődarabokat gyártja, ebből a célból vásároltuk vissza a Rábát. Van olyan, aki beszállító volt akkor is, most is és Magyarországon kiváló sebességváltóművet tudnak gyártani, az üvegipar üvegeket, üléseket tudnak gyártani, s vannak nagyon jó üzemek, amelyek az autóbuszoknak a szekrényét képesek előállítani.
- Ettől függetlenül a hír maga, azt gondolom, hogy örömteli és talán mondhatnám azt is, hogy na végre, miért szorítottuk háttérbe eddig a világviszonylatban is egyedülálló magyar autóbusz-gyártás know-how-ját.
- Megállapodás még nem született, hanem annak a deklarálása történt meg, hogy ma, sok év után, egy nagyon kedvező konstelláció jött létre Magyarországon, mint említettem.
- Hogyan nézne ki akkor ez a jövőben, mik a tervek, milyen megállapodás-féle született ezen az egyeztetésen?
- … visszavásároltuk a Rábát, a Rába megkötötte a Volvóval az együttműködést, amely részben a Rába exportteljesítményét fokozza, részben motorok beszállítását teszi lehetővé. Befejeződött a Volán átszervezése, az önkormányzatok konszolidációja megtörtént, tehát nemcsak az állami autóbusz vállalatok, hanem az önkormányzatiak is immáron piacképesek. És ami a lényeg, hogy a Magyar Fejlesztési Bank megnyitotta azt a 150 milliárdos hitelkeretet, amely lehetővé teszi az autóbuszoknak a beszerzését. Ma évente, a jelenlegi ismereteink és természetesen a költségvetés teherbíró képessége mintegy 3-400 új buszt szerezhetnek be a magyar busz vállalatok.
- Ez akkor azt jelenti, hogy a Rába, illetve a Volvó lehet kulcsfontosságú szereplője, szereplői ennek a buszgyártásnak? Egy nagy állami buszgyárat szeretnének?
- Nem, éppen hogy nem, hanem ez azt jelenti, hogy az állam minden olyan feltételt teljesített vagy létrehozott, amely alkalmas arra, hogy a ma meglévő magyarországi autóbusz gyártók gyártási együttműködést, kooperációt hozzanak létre és mind a magyar belföldi piacot, mind egy bizonyos exportáru-alapot képezzenek. A kormány számára nemcsak az autóbuszok gyártása egy nagyon fontos dolog, hanem a magyar munkahelyek is.
- Hát így van.
- A magyar adófizető vállalatok is, de elsősorban munkahelyek.
- Valahol olvastam, hogy egy busznak a gyártása, tehát mondjuk, ha kigördül a gyártósorról, akkor az négy munkahelyet teremt és körülbelül, mindenféle járulékával együtt 20%-a visszamegy a költségvetésbe.
- Nem akarok rossz számokat mondani. Ön bizonyára a jó számokat mondja, különböző számok vannak forgalomban. Egy biztos, hogy a szóba jöhető autóbusz gyártó és ezeknek beszállító cégek ma is sok száz munkahelyet biztosítanak.
- Valahogy úgy fogalmazott, hogy most jó a konstelláció. Azt mondják, hogy a magyar autóbusz gyártás kapacitásai még mindig évi több, mint ezer busz gyártására alkalmasak, csak a ugye probléma az volt eddig, hogy évente kevesebb, mint 150 buszt tudtak eladni a magyar piacra. Ez azt is jelenti tehát, hogy lesz forrás arra, hogy az állami közlekedési vállaltok például ne csak 150-300 új buszt, hanem mondjuk 600-800-at helyezzenek forgalomba évente? Mert szükség mondjuk lenne rá.
- Jelenlegi forrás 3-400 darabra ad lehetőséget, egyébként a magyar buszpark elavultsága az első időben egy évi 5-600 darab beszerzését indokolja. Amikor beáll egy normális, 6-8 éves átlag élettartamú állomány, akkor 4-500 darab kell az éves forgáshoz. A mai állapot azt teszi lehetővé, hogy kiírjuk a központosított közbeszerzést és a tegnapi konferencia is azt a célt szolgálja, lehetőség szerint a magyar vállaltok mind a saját érdekeiket felismerve, mind az ország érdekeit szem előtt tartva fogjanak össze és ezeken a közbeszerzéseken lehetőleg egymással együttműködve, kooperálva induljanak.
- Ha minden, ez a jó konstelláció és a csillagok állása megfelelő lesz, akkor várhatóan mikor lesznek valóban magyar buszok és zömében magyar buszok az utakon?
- Magyar buszok ma is vannak.
- Vannak, azért mondom, hogy zömében.
- Meggyőződésem szerint, egy 2-3, legfeljebb 4 év alatt jellemzővé válnak a magyar utakon a magyar vagy a magyar kooperációs többséggel gyártott buszok.
-Köszönöm szépen.
- Szívesen.
(Duna TV)