Új menetrend lépett életbe a távolsági közösségi közlekedés menetrendjében
Mv: És amivel folytatjuk: vasárnaptól új menetrend lépett életbe, és a vasúti átalakítás kapcsán mindjárt itt lesz a stúdióban Fónagy János államtitkár. Megkérdezzük majd tőle, hogy miért úgy racionalizálták a közösségi közlekedést, ahogyan, de előtte megnézünk egy összefoglalót.
Riporter: Vasárnap életbe lépett a MÁV és a Volánok új menetrendje. A változás 410 vonat és harminc autóbuszjáratot érint. Az MSZP az új menetrend visszavonását és a felelős államtitkár lemondását követeli. Szerintük sokak számára nemcsak a mellék, hanem a fővonalakon is lehetetlenné válik a közlekedés. Ezzel szemben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium úgy látja: a menetrend változásával nem szűkültek a vasúti és közúti szolgáltatások. A megszüntetett vonatok a közelmúltban végzett utasszámlálás alapján kihasználatlanok voltak, és a meglévő vagy bővített buszos kínálattal jól helyettesíthetők.
A Fidesz kiemelte: a kormány a szocialisták vasútrombolásával szemben ésszerűsíti a tömegközlekedést, úgy, hogy felszámolja a párhuzamosságokat.
Hangsúlyozták, hogy a vasúti szárnyvonalak bezárását ahogy a Gyurcsány-korszakban, úgy most sem támogatják, viszont az üresen közlekedő járatok működtetése az emberek adóforintjainak elfogadhatatlan pazarlása.
Az összehangolással az idén nyolc milliárd forintot takarítanak meg, sőt, a teljes éves hatás a későbbiekben elérheti a 12 milliárdot.
Mv: Üdvözlöm a stúdióban Fónagy János parlamenti államtitkárt, jó reggelt kívánok!
Fónagy János, államtitkár, NFM: Jó reggelt kívánok!
Mv: Gyorsan tisztázzuk a különbséget. Milyen különbséget lát Ön aközött, amikor a szocialisták ugye bezártak vonalakat, vasútvonalakat és a jelenlegi átalakítás között? Akkor Ön az egyik legnagyobb kritikusa volt az akkori döntéseknek.
Fónagy János: Az alapvető különbség az, hogy az elmúlt másfél évben a kormány kidolgozta a személyszállítási törvényt, amelyre évtizedek óta várt a kormány, amely egy olyan átfogó szakmai stratégiai alapot nyújt a közösségi közlekedés stabilizálásának, amely az elmúlt években hiányzott. Tehát amikor korábban vonalakat szüntettek meg, akkor gyakorlatilag a meglévő magyar vasúthálózatot csonkították, azzal a felkiáltással, hogy nincs rajta utas. Nyilvánvaló, hogy egy rossz menettel közlekedő, rossz menetrenddel közlekedő, rossz szolgáltatásokat nyújtó vasúton nincs utas.
Mv: Államtitkár úr, az tényleges, hogyha nincs utas, akkor valahogy persze racionalizálni kell, amiről ma az újságok is írnak, de kétségtelen, amit Péter felvetett, hogy amikor a szocialisták olyan körülbelül harminc szárnyvonalat bezártak, akkor Önök most ezen változtattak-e, mert ha nem, akkor viszont lehet, hogy egyetértenek?
Fónagy János: Mi egyetlen egy vonalat nem zártunk be, sőt, a bezárt vonalak közül azt a 11-et, ahol a legnagyobb volt az igény, ahol legégetőbb volt a visszaváltoztatás igénye, azt a 2010-es kormányváltás után az egyik legelső intézkedésként helyreállítottunk. Tehát más dolog a vonalhálózatnak a csonkítása és más dolog egy menetrend-korszerűsítés és a felesleges párhuzamosságok megszüntetése.
Mv: A VEKE közleményére nem nagyon reagált még senki, nagyon kemény volt ez egyébként a hétvégére. Ők lényegében nem állítanak mást, mint azt mondják: nem a MÁV-tól jön az ötlet, még csak nem is a kormánytól, középről jön. A minisztériumban születtek meg ezek az elképzelések, és olyan minisztériumi tisztségviselők csinálták, akik részt vettek az előző szocialista kormánynál is a szárnybezárásokban.
Fónagy János: Igen, ezt a véleményt az elmúlt napokban én magam is gyakran hallottam, egy menetrendszerkesztés az egy szakmai feladat, tehát az nem egy érzelmi kérdés, az a vasút és az autóbusz vagy akkor találkozik vagy nem, vagy bevárja a vasút vagy nem, én nem hiszem, hogy ez mondjuk generációs véleményektől függene.
Mv: Bocsánat, hadd kötözködjek, ennél többet mond a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, ők azt mondják, hogy tulajdonképpen a kormányt megvezették, az történt, hogy egész egyszerűen ugyanazok az emberek, akik eddig nyírták a MÁV-ot, most valahogy átvitték az elképzelésüket, azt bizonyos kormányzati politikusok bevállalták, és mire rájöttek arra, hogy miről van szó, addigra késő. Ezt állítják, feketén fehéren. Hogy ügynökök vannak a minisztériumban, lefordítom. Ön ezt badarságnak tartja vagy megvizsgálná?
Fónagy János: Akkor Ön mondta, badarság, ugye legelőször is azt kell látni, hogy azok, akinek egy kalapácsa van, az az egész világot szögnek nézi. Nyilvánvaló, hogy egy vasúti szakember az mindig mindent csak a vasúttal akar megoldani, és azt mondja, hogy akkor az autóbusszal pedig foglalkozzon más, a finanszírozás az egy harmadik körnek a dolga. Egy minisztériumnak a finanszírozást, a közösségi közlekedés különböző elemeinek az összehangolását, az egyes térségeknek az összehangolását, a meglévő és lehetséges fejlesztési elképzelések megvalósítását, ez egy összetett feladat.
Mv: De most azért mégis úgy tűnik, hogy azért nagyon sokszor lekommunikálják azt, hogy a vasútnak az üzemeltetése az sokkal költségesebb, akkor viszont most a párhuzamosságok megszüntetésénél abszolút a Volán nyert, ez érezhetően is így van.
Fónagy János: Ez egy, ne haragudjon, ez egy nagyon leegyszerűsített állásfoglalás, ahol a magyar közösségi közlekedés ma, 2012-ben van, ez egy negyven éves lefelé menetnek a reményeink szerint a mélypontja, és innen már stabilizálódunk és felfelé megyünk. Negyven évnek a mindenfajta elmaradását, hiányát, rossz intézkedését nyilvánvaló, hogy egy ciklusban nem lehet pótolni, valahol el kell kezdeni, és ez a valahol ez a személyközlekedési törvény, amely ennek az egésznek a kottáját megadja.
Mv: Jöjjön majd el hozzánk államtitkár úr még ez ügyben, mert lesz itt még vita, köszönjük szépen, hogy itt volt velünk.
(MTV)