Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár vezette a magyar delegációt az uniós tagállamok szakminisztériumi vezetőinek 2014. március 14-i, brüsszeli találkozóján. A résztvevők általános megközelítést hagytak jóvá az Európai Unió Vasúti Ügynökségéről (ERA) szóló rendeletjavaslatról.
A negyedik vasúti csomag részét képező javaslatban kialakított kompromisszum támogatható megoldásokat kínál az eredeti bizottsági elképzelésekkel kapcsolatosan korábban felmerült aggályokra. A tervezet szerint az Európai Vasúti Ügynökség áll majd az alapjaiban megújuló uniós járműengedélyezési és biztonsági tanúsítási rezsim középpontjában. Az átvezetett módosításokkal a jelentős szaktudással bíró nemzeti biztonsági hatóságok bizonyos hatásköröknek ERA részére való átadása ellenére is megfelelő szerepet kaphatnak a folyamatokban. A díjak és illetékek meghatározásának lefektetett alapelvei alkalmasak lehetnek a vállalkozások fizetőképességének figyelembe vételére, fenntarthatják a kis szereplők piacon maradásának és piacra lépésének lehetőségét. A szöveg garanciákat tartalmaz a nemzeti biztonsági hatóságok számára az anyanyelvhasználatra az eljárások során, így nem keletkeztet indokolatlan fordítási költségeket.
A résztvevők egyetértettek a Shift2Rail közös vállalkozás létrehozását célzó tanácsi kezdeményezéssel is. Az Unió vasúti kutatásainak koordinációjára hivatott szervezet a tervek szerint legalább 920 millió euró finanszírozási keretet oszthat majd el. A források nagyjából felerészben iparvállalatoktól és kutatóintézetektől származnak majd. A várakozások szerint a tagállamok a programnak köszönhetően kedvező áron juthatnak hozzá a jelentős uniós támogatással kifejlesztett új technológiákhoz.
A felek irányadó vitát folytattak az Európai Bizottság városi mobilitásról szóló közleményéről. A szakpolitikai keretek összehangolását célzó ajánlások ösztönzik a bevált gyakorlatok megosztását, bátorítják a fenntartható városi mobilitási tervek kidolgozását és javítását, célzott pénzügyi támogatásokat irányoznak elő és fel kívánják gyorsítani a K+F és innovatív beruházásokat.
Völner Pál kifejtette: Magyarország teljes mértékben egyetért azzal a bizottsági kezdeményezéssel, hogy a versenyképes és fenntartható közlekedési rendszer városi dimenziója fokozott figyelmet kapjon az uniós szintű politikában. Úgy ítélte meg, hogy a 2014–2020-as időszak uniós támogatásai, különösen az európai strukturális és beruházási alapok jól használhatók a városi mobilitási stratégiák és intézkedések megvalósítására. Magyarország a hétéves időszakra tervezett operatív programjaiban, többek között az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program révén közel 1 milliárd eurót tervez a városi-elővárosi mobilitás javítására fordítani – tette hozzá az államtitkár.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)