Újabb, ezúttal a gyorsforgalmi hálózatra is kiterjedő útfelújítási programot jelentett be Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár 2014. február 22.-én, az M3 Szilas pihenőhelyén. Az uniós forrásból 314 kilométeren megvalósuló fejlesztések a tervek szerint a jövő év végéig minden szakaszon befejeződnek majd.

A gyorsforgalmi utak általános állapota egyértelműen jobb a teljes hálózat egyéb elemeinél. Az akár évtizedekkel ezelőtt átadott autópályák és autóutak azonban a folyamatos karbantartás ellenére több helyen elöregedtek, szolgáltatási színvonaluk érzékelhetően romlott. Hasonló problémák jelentkeztek egyes, kimagasló mértékű tranzitforgalmi terhelésnek kitett főutakon is. Az induló útfelújítási program elsődleges célja ezért a nemzetközi elérhetőség és a közlekedésbiztonság javítása, a növekvő igénybevételből eredő fokozott elhasználódás megelőzése a közúti TEN-T hálózaton.

Kép letöltése

A gyorsforgalmi úthálózaton 180 km hosszban 27,1 milliárd forint tervezett összköltséggel végezhet el beavatkozásokat a közútkezelő. A fejlesztések az M1, M3, M7 autópályát és az M30 autóutat érintik több szakaszon, jellemzően az egyik pályaoldalon. Az országos főúthálózaton további 134 km hosszban, 21,7 milliárd forint tervezett összköltségű felújítás elvégzése válik lehetővé. A programba a közútkezelő javaslatai alapján a 3., 4., 441., 52. és 74. sz. főutak egyes szakaszai kerültek be. A tervezett kivitelezési költségek az itt található közúti hidak felújítását is fedezik. A munkálatok a támogatási szerződés aláírása és a fennmaradt tervezési feladatok elvégzése után várhatóan idén ősszel kezdődhetnek meg.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

A fejlesztések eredményeként, a szűk keresztmetszetek megszüntetésével a tranzitforgalom gyorsabban, kevesebb akadállyal haladhat át az országon. A leromlott burkolatminőségű, nyomvályús útszakaszok, hidak rendbe tételével várhatóan csökken a balesetek és torlódások száma, javul az egyéni és közösségi közlekedés, az áruszállítás színvonala. A folyamatos, gyors és biztonságos eljutásnak köszönhetően teljesülhet az átmenő forgalom TEN-T hálózaton tartásának alapvető célja.

Völner Pál felidézte, hogy a közlekedésért felelős tárca tavaly két útfelújítási programot is indított: az egyikben országszerte több mint 110 szakaszon összesen mintegy 700 kilométernyi alsóbbrendű mellékút teljes körű rekonstrukciója valósul meg. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató döntése nyomán 82 milliárd forintból indíthatott fejlesztéseket az Új Széchenyi Terv forrásaiból. A legégetőbb problémák kezelésére a minisztérium tavaly ősszel hirdette meg a másik, a nyomvályúk és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó országos útfelújítási programot. A 33 milliárd forintos keretösszegből megkezdett, engedélyhez nem kötött beavatkozások összesen 267 kritikus állapotú szakaszon, több mint 565 kilométeren javítják tartósan az útállapotokat.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

A három programban összesen tehát közel 1600 kilométeren végeznek el az útállapotok tartós javulását eredményező beavatkozásokat. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. hazai és uniós forrásokból mintegy 165 milliárd forintot fordíthat a legrosszabb állapotú, legforgalmasabb szakaszok rendbetételére – tette hozzá az államtitkár.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály/Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztály)