Az M6 autópálya - 51. számú főút és az 51. számú főút - M5 autópálya között nagy ütemben folynak a kivitelezés befejező munkálatai. A 6,3 km hosszú szakaszon (51. számú főút - M5 autópálya között) a Dunához közel található egyik hídon hétvégén nagygépes technológiával végzik a betonburkolati munkálatokat.
Magyarország EU-s csatlakozását követően, a személy- és teherforgalom nagy arányú növekedése nyomán - az M6 autópálya, illetve az M0 keleti szektor megépülése után - az M0 útgyűrű déli szektora a forgalmi terhelése alapján a régió második legforgalmasabb autópálya szakaszává vált a bécsi körgyűrű után. Jelenleg ez a pálya 2x2 sávos, de nem tartoznak hozzá leállósávok, amelyek hiánya a csúcsforgalomban, valamint balesetek következtében érezhető a legerősebben, ilyenkor a forgalom emiatt teljesen beáll.
A déli szektor bővítésének célja, hogy biztonságossá váljon rajta a közlekedés, megelőzhető legyen torlódás kialakulása bármely napszakban, bármilyen ok miatt. A fejlesztés során a jelenlegi 2x2 sávos autóút mellé elválasztó sávval egy második új útpálya épül, így az autóút 2x3 forgalmi sávos lesz, 1-1 szélső leállósávval. Ezzel nagymértékben nő a forgalombiztonság, illetve csökken a torlódások kockázata.
A szakasz magában foglalja két Duna-híd megépítését is (Hárosi és Soroksári Dunaág-híd). Az 51. sz. főút és az M5 autópálya közötti szakaszon új nyomvonalon épül az út, mely közvetlenül csatlakozik az M0 útgyűrű keleti szektorához, ezzel az M0 útgyűrű folytonossá válik az M1 autópályától a 11. sz. főútig.
Az M0 útgyűrű déli szektorában jelenleg két szakaszon folyik a fejlesztés:
• M6 autópálya - 51. számú főút között 11 km
• 51. számú főút - M5 autópálya között 6,3 km
• (M1-M6 autópályák közötti 6,6 km hosszú szakaszt 2012. augusztus 23-án forgalomba helyeztük)
A kivitelezési munkálatok a befejezéshez közelednek. A hidaknál szigetelési és burkolatépítési munkálatok, a hídtartozékok beépítése, a pályarészeken forgalomtechnikai munkák (közúti biztonsági szalagkorlátok illetve betonelemek, KRESZ táblák elhelyezése, burkolatjel festés), a zajárnyékoló falak építése, rézsűrendezések és növénytelepítési munkák zajlanak.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a sajtótájékoztatón elmondta: „2013 nyár végétől már biztonságosabban és kényelmesebben lehet utazni az ország legfontosabb tranzitútján, amely nemcsak a fővárosi és elővárosi lakosságnak kiemelt közlekedési szakasza, hanem komoly nemzetközi teherforgalmat is bonyolít.”
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője kiemelte: „Az M0 déli szektoron – a Duna hidak kivételével – Magyarországon korábban még nem alkalmazott technológiával beton útburkolat épül, amely nagy szilárdsága miatt a legalkalmasabb a jelentős kamionforgalom viselésére, de felületképzése révén zajhatás szempontjából is rendkívül kedvező.”
A beton bedolgozását folyópályán két rétegben, hidakon egy rétegben betonfinisheres géplánccal végzik. A 51. számú főút - M5 autópálya között jelenleg zajló betonozási munkálatokat egy 80 tonnás, 8 méter széles SP1600 betonfinisher végzi, amely óránként 150-200 m3 betont dolgoz be. A gép a hídszerkezet miatt extrém körülmények között dolgozik, 8 óra alatt kb. 400 m-t halad előre, háromszor gyorsabban betonoz, mintha kézi technológiával végeznénk el a burkolást. Normál körülmények között folyópályán napi 1.100 méter előrehaladás is biztosítható, ami 5-10 szerese a hagyományos technológiának.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg, a teljes déli szektor bővítésének kivitelezési szerződéses összege mintegy nettó 55,5 milliárd forint.
(Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.)