Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket - hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken Budapesten.
Az államtitkár sajtótájékoztatóján arra reagált, hogy a médiában vonalbezárásokról szóló hírek terjedtek el. Völner Pál elmondta: az utaslétszám alapján felmérték, hogy egyebek mellett a kormányváltást követően újraindított mellékvonalakon hogyan alakult a járatkihasználtság, és a járatsűrűséget az utasigényekhez igazítják az egész vasúthálózaton.
Kérdésre válaszolva Völner Pál közölte: 8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában. Megjegyezte, hogy a témában még egyeztetnek a szakszervezetekkel.
Völner Pál a hatékonyabb forrásfelhasználással kapcsolatban példaként említette, hogy Győr és Budapest között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni. Szeretnék elérni, hogy a hatékonyabb forrásfelhasználással keletkező megtakarítás a színvonalasabb szolgáltatást biztosítsa. Kitért arra is, hogy az átalakult nyugdíjellátáshoz igazítják az utazási kedvezményrendszert, amiből szintén várható némi megtakarítás, de mint fogalmazott, "sok apró lépésből tevődik össze az, hogy ne kelljen növelni az állami támogatást a közösségi közlekedésre".
A létszámra vonatkozó kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a kapacitáscsökkentés nem jár lényeges létszámleépítéssel. A vasútra és a közútra vetítve az áprilisi változástól 8 milliárd forint megtakarítást várnak az idén, ami éves szinten 12 milliárd forint lenne.
Újságírói felvetésre az államtitkár úgy válaszolt, hogy szerinte érdemes közlekedtetni személyvonatot a kevésbé kihasznált vonalakon is, hiszen az árufuvarozás miatt fenn kell tartani hálózatot, és folyamatos közlekedés esetén az állagmegóvás is jobban megoldott, továbbá vannak olyan időszakok, például iskolába járás, amikor szükség van személyvonatokra.
(MTI)