Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési helyettes államtitkára adta át a felújított Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasúti pályaszakaszt 2010. december 13-án, Bük vasútállomáson. A GYSEV Zrt. uniós támogatással, 48,6 milliárd forint összköltséggel megvalósuló komplex fejlesztése részét képező rekonstrukció összesen 116 km hosszú sínszakaszt érintett.

A beruházás eredményeként a dízelmozdonyok helyett a vasárnapi menetrendváltástól villamos vontatású járművek közlekednek a vonalon. A Szombathely és Szentgotthárd között 2011 nyarára tervezett 120 km/órás sebességemelésnek köszönhetően a menetidők jelentősen csökkennek majd a felújított pályán. A projekt a soproni aluljáró és a szombathelyi felüljáró megépítésével, négy darab villamos motorvonat beszerzésével várhatóan 2012 decemberében zárul.

Schváb Zoltán a vasúttársaság, a közreműködő szervezetek és a kivitelezők sikeres együttműködését méltatva kifejtette: a projekt támogatási kérelmét a hazai gyakorlatban megszokott 4-6 éves előkészítés helyett töredékidő, mindössze másfél év alatt sikerült benyújtani. A beruházás a megszokott másfél-két év helyett 8 hónap alatt kapott létesítési engedélyt. Az engedélyezési tervdokumentáció és az építés fajlagos, kilométerenkénti költségei a hasonló projektek átlagos költségeinek mindössze 50-60 százalékát érték el.

Az államtitkár szavai szerint a magyar vasút egészének megújítása, a teljes közösségi közlekedési ágazat megerősítése sürgető feladat. Az utasok számára vonzó szolgáltatási kínálat megteremtéséhez korszerű járművekre és pályahálózatra van szükség. A közlekedési kormányzat uniós forrásból 650 milliárd forint értékben tervez vasúti fejlesztéseket 2015-ig. A jövő év végéig közel 100 km hosszban fejeződnek be pályaberuházások.

Schváb Zoltán bejelentette: a szaktárca a fejlesztések és felújítások jobb tervezhetősége érdekében önálló vasúti osztályt hoz létre a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központban. A minisztérium a szükséges pénzügyi, intézményi és személyi feltételek biztosításával is jelezni kívánja, Magyarországon nem lehet szó közlekedésfejlesztésről a vasút figyelembevétele nélkül.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
Budapest, 2010. december 13.