A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2011 nyarától ún. AIS (automatikus azonosító rendszer) működtetési és használati kötelezettséget vezet be a nagyhajókra. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a jövő év első felében pályázati úton osztja ki a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt. A tervek szerint 2011. július 1-jétől a folyók magyarországi szakaszain csak adókészülékkel felszerelt nagyhajók és kompok közlekedhetnek majd.
A 145 kiosztható készülékből mintegy húszat állami szervek (vízügyi és vámhatóságok, vízirendészet) kapnak. További öt hordozható egység az állandó fedélzeti eszközök meghibásodása esetén, a javítás idejére kerülhet a hajókra.
A rendszerrel felszerelt hajó tartózkodási helyét és haladási irányát a budapesti irányítóközpont, a katasztrófavédelem, a határrendészet, a vámhatóság, a vízügyi és környezetvédelmi szervek folyamatosan nyomon követhetik. A rendszer további adatokat is szolgáltat a járművek üzemeltetőjéről, nyilvántartásba vételének helyéről, a szállított áru mennyiségéről stb. Az adókészülékkel felszerelt hajók akkor is látják és azonosítani tudják egymást, ha képük nem tűnt még fel a radaron.
A megbízható online tájékoztatás fokozza a hajózás biztonságát és növeli versenyképességét. A folyami információs szolgáltatások kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik a vízi közlekedést és áruszállítást. Európai uniós és az Új Széchenyi Tervben is rögzített hazai célkitűzés a hajózás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban. A vízi teherfuvarozás energiahatékony, környezetkímélő és csendes. Egyetlen hajó 60-75 kamionnyi áru elszállítására képes. Az AIS készülékek a hajózásbiztonsági ellenőrzések elvégzését és az esetleges balesetek következményeinek elhárítását is gyorsabbá, egyszerűbbé teszik.