A fejlesztési tárca jóváhagyásával idén és a jövő év első felében összesen mintegy 1200 kilométeren végez el a közútkezelő az útállapotok tartós javulását eredményező beavatkozásokat az országos közúthálózaton. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. hazai és uniós forrásokból 122 milliárd forintot fordíthat a legrosszabb állapotú, legforgalmasabb szakaszok rendbetételére – mondta el Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár az idei országos útfelújítási projekteket bemutató évzáró sajtóeseményen 2013. december 19-én, Móron.
A közútkezelő több megyében is az utóbbi évek legnagyobb keretösszegét használhatja fel idén a mellékúthálózat rekonstrukciójára. A teljes körű felújítások általánosan tartalmazzák a burkolat megerősítését és szélesítését, a kopóréteg cseréjét, belterületi szakaszokon a vízelvezető árkok és buszöblök kiépítését, rekonstrukcióját is. A közútkezelő a sikeres projektzárások utáni években kiemelt figyelemmel kíséri a mellékutak állapotát, hogy azok tartósan kiváló minőségűek maradhassanak.
E programban országszerte több mint 60 szakaszon összesen mintegy 456 kilométernyi, régóta felújításra váró alsóbbrendű mellékút teljes körű rekonstrukciója valósul meg 2013-ban. A teljes körű felújítások jövő tavasszal további közel 50 szakaszon, 215 kilométeren folytatódnak. A közútkezelő a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató döntése nyomán 89 milliárd forintból indíthatott fejlesztéseket az Új Széchenyi Terv forrásaiból. Az idén lezáruló projektek összértéke 57 milliárd forint, a 2014-ben befejeződőké további 32 milliárd forint.
A szakminisztérium a legégetőbb problémák kezelésére a nyomvályúk és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó országos útfelújítási programot indított idén ősszel 33 milliárd forintos keretösszeggel. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. november elejétől az ország valamennyi megyéjében munkaterületet adott át a beavatkozásokhoz. Idén 124 útszakaszt vettek át a kivitelezők mintegy 243 kilométer hosszban, közel 80 útszakaszon már be is fejeződtek a munkálatok. Tavasszal további 143 útszakaszon, 282 kilométeren indulhat meg a kivitelezés, a felújításokat ezekben az esetekben is befejezik május végéig. A program teljes, 33 milliárd forintos kerete nagyjából fele-fele arányban oszlik meg az idén és jövőre megkezdődő fejlesztések között.
A fejlesztések a közlekedésbiztonság és térségi elérhetőség javítását, a fenntarthatóságot szolgálják az adott helyszínen leghatékonyabban alkalmazható technológiai megoldással. A nyomvályúk és felületi egyenetlenségek, az árvíz okozta károk megszüntetésével csökken a közúti balesetek száma és az eljutási idő. A létrejövő homogén pályaszerkezetek gazdaságosabban tarthatók karban, a további fejlesztési feladatok hosszú távon tervezhetőek lesznek.
A legrosszabb állapotú, legforgalmasabb szakaszok rendbetételével másfél év alatt a leggyengébb minősítést kiérdemelt szakaszok összes hosszának nyolcada megújul. Tavasz végére a jó minőségű szakaszok teljes hossza a 2013 eleji érték több mint másfélszeresére nőhet. Völner Pál emlékeztetett arra, hogy idén fejeződött be a jelenlegi kormányzati ciklus legjelentősebb közúti beruházása, az M0 déli szektor bővítése, korszerűsítése is.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - Magyar Közút Nonprofit Zrt.)