Elkészült a Kelenföld - Székesfehérvár vasúti vonalszakasz felújításának második üteme is. A Kelenföld és Tárnok között elvégzett korszerűsítési munkálatok kivitelezésének nettó összege 30,9 milliárd forint. A beruházást Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár adta át 2013. szeptember 27-én, Tárnokon.
A közel 70 km teljes Kelenföld - Székesfehérvár vonalszakasz korszerűsítésének célja az érintett települések megközelíthetőségének javítása, a vasúti személy- és áruszállítás részarányának növelése, a 7. számú főút és az M7 autópálya tehermentesítése. Az átépítés javítja az elővárosi és régiók közti közlekedés feltételeit, gyorsítja a Velencei-tó és a Balaton térségének elérhetőségét. A Tárnok és Székesfehérvár között nettó 54,8 milliárd forint értékben felújított pályarészt tavaly decemberben adták át.
A 26 kilométeres Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakasz az V. páneurópai korridor és az elővárosi közlekedés egyik kimagasló forgalmat bonyolító része. A rekonstrukció során átépítették a kelenföldi, tárnoki és nagytétényi állomásokat, az albertfalvai, budafoki, Érd alsó és tétényligeti megállóhelyeket. Nagytétény állomás utasforgalmi szerepét a Kastélypark nevű új megállóhely veszi át. A szakaszon a meglevő vasúti pálya átépítése mellett új második vágányt alakítottak ki. Kelenföldön közvetlen aluljárós összeköttetés jött létre a peronokról a leendő 4-es metróhoz. Még idén üzembe helyezik az utazóközönség kényelmét szolgáló jegykiadó automatákat, térfigyelő rendszereket, interaktív információs oszlopokat is.
Az új pályaszerkezetnek köszönhetően a vonatok az eddig lassújelekkel, 40-60 km/h sebességkorlátozással terhelt vonalon 120-160 km/h-s sebességgel közlekedhetnek majd a 15,4 milliárd forintos biztosítóberendezési munkálatok év végi befejezése után. A 160 km/h pályasebesség alkalmazását az ETCS 2 rendszer 2015 szeptemberére tervezett átadása teszi lehetővé. A két szakaszban elvégzett felújítás eredményeképpen a gyors és IC vonatok 39 perc, a zónázó vonatok pedig az évekkel ezelőtti 1 óra 19 perc helyett 53 perc alatt teszik meg a Kelenföld–Székesfehérvár távolságot 2013 decemberétől. A menetidő 2016-tól tovább rövidülhet.
A beruházások az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával valósulnak meg.
Völner Pál kifejtette: a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal rekonstrukciója a jelenlegi uniós költségvetési időszak legfontosabb közlekedésfejlesztési beruházása Magyarországon. Az utazási idők lerövidülésével, a szolgáltatási szint növekedésével a vasút versenyképes alternatívája lehet a környezetet jobban terhelő közlekedési módoknak.
A beruházás folytatásaként megújul az elsősorban nyaranta nagy forgalmat bonyolító, Keszthelyig tartó dél-balatoni vasútvonal is. A két ütemre bontott fejlesztés kivitelezési közbeszerzései jelenleg zajlanak. Az eljárások eredményes lezárása esetén a munkálatok jövő tavasszal megkezdődhetnek Lepsény és Balatonszentgyörgy között, összesen 75 kilométeren. A teljes Balaton-parti szakasz korszerűsítése 2015 nyarára befejeződhet. A most átadott fejlesztésnek is köszönhetően így két év múlva akár már 80 perc alatt Siófokra, 160 perc alatt Keszthelyre érhetnek a fővárosból a vonaton utazók.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.)