Az Új Széchenyi Terv személyi sérüléses közúti balesetek megelőzését célzó fejlesztéseket tartalmazó csomagjának teljes értéke meghaladja az 55 milliárd forintot. A gyorsforgalmi hálózaton első körben több mint 13,5 milliárd forintból megvalósuló beruházások a jövő év végéig befejeződhetnek. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. projektjének indító eseményét a társaság M3 Szilas pihenői ügyfélszolgálatán rendezték meg 2013. október 22-én.

A fejlesztések balesethalmozódási helyeken, az ún. baleseti gócokban szüntetik meg a fokozott kockázatot az adott helyszínen leghatékonyabban alkalmazható megoldással. A külön-külön viszonylag kis költségű beruházások hasznosan segítik a személyi sérüléses balesetek számának visszaszorítását. A tételes projektlista a közútkezelő szakembereinek javaslatai alapján állt össze.

Az M3 fővárosi bevezetőjén mintegy 25 kilométeren beton terelőfal és fényvédelem épül az elválasztó sávban. Az akár napi 80 ezres járműforgalomnak kitett szakaszon jelentősen csökken az ütközések és az általuk okozott torlódások kialakulásának kockázata. A teljes sztrádahálózat legzsúfoltabb elemein változtatható jelzésképű táblákat, forgalomfigyelő kamerákat, meteorológiai érzékelőket és forgalomszámláló hurkokat, a kihajtókban energiaelnyelő csomóponti elemeket telepítenek.

Forrás: Állami Autópálya Kezelő Zrt.A korszerű eszközök a balesetek megelőzése mellett a közlekedők gyorsabb eljutását is szolgálják, színvonalas tájékoztatásukat is segítik. Több helyen korszerűsítik a vadvédőrácsokat, javítják a vízelvezetést a különösen télen veszélyes vízátfolyások megelőzése érdekében, egyes szakaszokon magasabb visszatartási fokozatúra cserélik a vezetőkorlátokat.

A projektindítón Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta: az országos program a hazai közlekedéspolitika egyik legfontosabb kezdeményezése. A teljes közúti és vasúti hálózatokon végrehajtandó beruházások eredménye hamarosan megmutatkozhat a baleseti mutatók javulásában. Az első ütem sikeres lebonyolítása nyomós érv lehet a megkezdett munka folytatása mellett. Az előkészített további fejlesztések megvalósításával a felhasznált keretösszeg 72 milliárd forintra nőhet.

Forrás: Állami Autópálya Kezelő Zrt.Az autópályákon a legtöbb baleset pályaelhagyás, torlódással összefüggő utolérés vagy vízencsúszás miatt következik be, de gyakoriak a pályára tévedt vadállatok miatti ütközések is. A gyorsforgalmi úthálózaton most meginduló fejlesztési munkák elsősorban ezeket a legtipikusabb baleseti helyzeteket kívánják megelőzni – vázolta a projekt fő beavatkozási területeit Börzsei Tibor, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. vezérigazgatója.

A most kezdődő fejlesztésekhez szorosan kapcsolódik az Állami Autópálya Kezelő másik, építési engedélyköteles közlekedésbiztonsági beruházásokat tartalmazó tervezési projektje is. Ennek keretében egyebek mellett az M3-as bevezető szakaszának korszerűsítésére, több veszélyes csomópont körforgalommá alakítására, egyes pihenőhelyeken a kamionparkolók számának növelésére készülnek el a tervek várhatóan jövő tavasszal.

Részletes információk a programról: http://erjhazabiztonsagban.hu/

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - Állami Autópálya Kezelő Zrt.)