Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár az átadáson elmondott köszöntőbeszédében kifejtette: a Katalin-híd hivatalos forgalomba helyezésével 68 év után kelhetnek át a határfolyón Pösténypusztánál újból kerülő nélkül a helyiek és átutazók. Az államtitkár utalt rá, hogy a tavaly októberben Rárósnál szintén egy régóta hiányzó összeköttetés megteremtését ünnepelhették az Ipoly mentén élők.

A közel 76 méter hosszú híd és az összesen több mint két kilométernyi kapcsolódó útszakaszok (Szécsény-Ipolytarnóc összekötő út és Bušince–Kiarov közötti út) teljes kivitelezési költsége mintegy 3 millió euró volt.

Az Új Széchenyi Terv forrásaiból az eddig megépített kettő mellett másik két átkelő előkészítése van folyamatban. A folytatást az Ipoly Pest-megyei szakaszán Ipolydamásd és Helemba, Vámosmikola és Ipolypásztó között tervezik a felek – tette hozzá Völner Pál. A két beruházás esetében jelenleg a tervek készítése és a hatósági engedélyezés zajlik.

Fotó: Szigeti Tamás

A múlt század első évtizedeiben még 47 híd kötötte össze a keskeny Ipoly folyó két partját. A Budapest – Kassa régi 2. sz. útvonal több helyen keresztezte az Ipoly folyót, többek között Pösténypuszta – Pető körzetében is. 1894-ben a régi, de rendkívül jó kihasználtságú faszerkezetű hidat acélhíddal helyettesítették. 1944-ben felrobbantották a híd jobb oldali részét, évtizedekre elvágva egymástól a folyó két oldalán élőket.

A híd a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Besztercebányai Önkormányzati Kerület együttműködésében épült meg. A kivitelezési munkákat a PM Konzorcium (vezető tag: Porr Építési Kft., tag: MCE Nyíregyháza Acélszerkezetgyártó Kft.) végezte. A beruházás az Új Széchenyi Terv részeként a Magyarország – Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007-2013 keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.

Fotó: Szigeti Tamás

Az Ipoly-hidak Újjáépítéséért Polgári Társulás alapítójának és egykori elnökének emlékére Katalin-hídnak keresztelt átkelő által biztosított összeköttetés hozzájárul az Ipoly Nógrád megyei szakasza mentén élők mobilitásához. A híd forgalomba helyezése jelentős helyi társadalmi igényt elégít ki, általa az utazási idő lényegesen csökken.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)