Közel 3000 kilométernyi magyarországi közútszakasz baleseti kockázatát mérik fel és elemzik az uniós finanszírozású SENSoR (South East Neighbourhood Safe Routes – Biztonságos utak a dél-kelet-európai régióban) projektben.

Az egységes módszertanon alapuló felülvizsgálat nyomán a hazai szakértői csoport kis költségű forgalomtechnikai beavatkozásokra tesz majd javaslatot. Az országos közúthálózat közlekedésbiztonsági színvonalának jelentős javítását célzó nemzetközi kezdeményezést sajtótájékoztatón mutatták be 2014. április 9-én, Budapesten.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

A nemzetközileg elfogadott és szabványosított RAP (Road Safety Assessment Programme – Közúti biztonsági felülvizsgálat program) módszertan 90 országban és 650 ezer kilométer felmérésével bizonyította eredményességét. Magyarországon 2918 kilométernyi útszakasz baleseti és forgalmi adatai alapján már elkészült a kockázati térkép. A programban tudományos alapon határozható meg, hogy melyek a közúthálózat legveszélyesebb részei. A módszertan csillagokkal minősíti a közutak biztonságát, 5 csillagos besorolást csak a legbiztonságosabb út kaphat.

A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. közreműködésével létrehozott szakértői csoport jelenleg végzi az adatok feldolgozását, kiértékelését. A testület a gazdasági és társadalmi hatások vizsgálata mellett a közlekedés biztonságát fokozó intézkedésekre (pl. szalagkorlátok telepítésére, iskolai gyalogátkelők bevezetésére vagy az út menti akadályok megszüntetésére) tesz javaslatokat. E forgalomtechnikai beavatkozások közös vonása, hogy általuk a lehető legkisebb beruházási költséggel a legnagyobb baleseti kockázatcsökkenés érhető el.

Kép letöltéseFotó: Bartolf Ágnes

Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a rendezvényen felolvasott köszöntőjében kifejtette: a rendelkezésre álló adatok alapján a közúti balesetek halálos áldozatainak száma tavaly is csökkent ugyan, azonban a javulás üteme lelassulni, megtorpanni látszik. A további előrelépés érdekében új módszereket, megoldásokat kell keresni a még kihasználatlan lehetőségekkel is élve. A szakpolitikai kormányzat idén újabb korszakot nyit a balesetmegelőzésben, átfogó közlekedésfejlesztési és közlekedésbiztonsági programok elindítását, megvalósítását tervezi. El kell érni, hogy az évtized végére a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a 2010-es mutatóhoz képest legalább a felére essen vissza Magyarországon.

http://sensorproject.eu/material/see/Hungary_RM.pdf

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.)