Megkezdődött Budapesten a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsának (TSZKT) 22. plenáris ülése 2013. november 14-én. A kétnapos tanácskozáson 25 ország több mint 250 delegáltja tárgyal a transzszibériai áruszállítási folyosó működéséről és modernizációjáról, valamint a konténeres fuvarozások hatékonyságának növeléséről.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója nyitóbeszédében felhívta a figyelmet arra, hogy a transzszibériai vasútvonal kiváló csatlakozási lehetőséget biztosít Magyarország felé, valamint rajta keresztül a nyugat- és dél-európai térség országaiba. Magyarország számos lépést tett és tesz annak érdekében, hogy a Kínából, Oroszországból, Japánból, Koreából és Kazahsztánból ezekbe a régiókba irányuló fuvarozások növekvő hányada Magyarország területén, a záhony-csapi határátmeneten keresztül bonyolódjon le - mondta.

Szergej Arisztov oroszországi közlekedési miniszterhelyettes köszöntőbeszédében a transzszibériai vasúti fővonal, az Európai Unió és Oroszország közötti legfontosabb közlekedési folyosó fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta. Az Orosz Vasutak (RZD) első elnökhelyettese, Alekszandr Misarin a TSZKT céljai között említette a tagszervezetek közötti tapasztalatcsere megoldását, a hatékony operatív munkát, valamint az optimális szállítási lehetőségek kialakítását a vasutak és a kereskedelmi vállalatok között. A kétnapos tanácskozás egyik feladataként pedig a vasúti szállítás egységesítését, harmonizációját emelte ki.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára arról beszélt, hogy a magyar kormány kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére. Az EU és Ázsia közötti összekötő kapocsként aktív szerepet vállalt az uniós vasúti árufuvarozási korridorok létrehozásában. A MÁV irányításával a múlt héten megkezdte működését az Európai Unió 7. számú vasúti árufuvarozási folyosója, amelynek létrehozása sikertörténet az unió versenyképes vasúti közlekedési hálózatának megteremtésében.

A jövőre nézve kiemelte: Magyarország a közlekedési operatív program forrásainak 60, az Európai Összekapcsolási Eszköz pénzeszközeinek közel 90 százalékát vasútfejlesztési célokra fordítja 2014 és 2020 között. A fórumon a magyar tranzitlehetőségek növelése, a transzszibériai áruszállítási folyosó működésének aspektusai és a nemzetközi árufuvarozás fuvarokmányainak harmonizációs kérdései mellett tárgyalnak arról is, hogy a transzszibériai fővonal használatával növeljék a konténeres fuvarozások hatékonyságát Európa, a balti államok, Közép-Ázsia, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség között.

A plenáris ülésen hozott döntések képezik majd az alapját a transzszibériai szállítások és a transzszibériai fővonal további modernizálásának. A TSZKT üzleti tevékenységet nem végző nemzetközi szállítási szövetség, célja, hogy tranzitforgalmat és külkereskedelmi áruforgalmat biztosítson a transzszibériai vasútvonal számára, koordinálja a transzszibériai vasútvonalon nemzetközi árufuvarozást végző vállalatok tevékenységét. A tanácsnak 105 tagja van 23 országból, a MÁV Zrt. 1996 óta tag.

(MTI)