2011. január elsejével az ötödik éve változatlan úthasználati díjak átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek. A személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron lesz kapható. A pótdíjak 15 napon belüli befizetés esetén 2-10 százalékkal csökkennek. Nem változnak azonban a helyközi közösségi közlekedés tarifái. A távolsági autóbusz- és vonatközlekedés versenyképessége így erősödik az egyéni alternatívákkal szemben.
Az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek. Időközben egyedül 2007-ben történt 1 százalékon belüli módosítás a bruttó értékben az ÁFA változása miatt.
A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik. Így az felzárkózik az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szinthez, ami szezonon kívül 23,9 százalékos díjemelést jelent. A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (pl.: hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2-D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011-ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)
Díj-kat. | éves | havi | heti | |||
díj [Ft] | emelés | díj [Ft] | emelés | díj [Ft] | emelés | |
D1 | 40 000 | 7,5% | 4 500 | 7,1% | 2 750 | 7,8% |
D2 | 115 000 |
8,0% | 13 000 | 3,2% | 7 750 |
17,4% |
D3 | 172 000 | 8,2% | 19 000 | 5,6% | 11 750 | 15,2% |
D4 | 215 000 | 8,6% | 24 000 | 6,7% | 14 750 | 11,7% |
Díj-kat. | 4 napos | 1 napos | ||
díj [Ft] | emelés | díj [Ft] | emelés | |
D1 | 1 650 | 7,8 - 23,9% | - | - |
D2 | - | - | 3 000 | 8,7% |
D3 | - | - | 3 000 | 8,7% |
D4 | - | - | 3 000 | 8,7% |
A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.
Pótdíjak | D1 | D2 | D3 | D4 |
15 napon belül | 13 750 | 38 750 | 58 750 | 73 750 |
15 napon túl | 68 750 | 193 750 | 293 750 | 368 750 |
csökkenés/ emelés |
-10,1%/ +7,8% |
-2,1%/ +17,4% |
-4,0%/ +15,2% |
-6,9%/ +11,7% |
A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja.
Nem emelkednek január elsejétől a helyközi közösségi közlekedés tarifái. Az utasok a jövő évben is változatlan árakon válthatnak jegyet vagy bérletet a távolsági és elővárosi autóbuszokra, vonatokra. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
2010. december 27.