A közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésének részeként folytatódik a távolsági vasúti közlekedés megújítása. A MÁV-START Zrt. idén és jövőre mintegy 1 milliárd forintot fordít a kocsiállomány felújítására, és további járművek állapotjavító beruházásait is tervezi. A folyamatos fejlesztésekhez szükséges források előteremtése érdekében szélesedik a feláras szolgáltatások köre.

A tarifarendszer felülvizsgálatának eredményeként május közepétől a feláras körbe tartozik 258 hibrid, gyors- és sebesvonat. Az InterCity vonatokkal együtt így összesen 456 vasúti és 657 autóbusz-járaton kell a szolgáltatás jellemzőiért kiegészítő jegyet váltani. Az intézkedéssel a közszolgáltatások fenntarthatósága, a megkezdett fejlesztések megtérülése biztosítható.

Fotó: Bartolf Ágnes

A felárakból származó bevételeket a MÁV-START Zrt. a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel 300 jármű – megújítására fordítja. A személyszállító vasúttársaság idén nyárig a tervek szerint a kétszázadik ingyenes wifi-elérést biztosító kocsiját is forgalomba állítja. A vállalat 2013 második felében az Új Széchenyi Terv forrásaiból korszerűsített Budapest–Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajt végre. Az utazási idő nagymértékben csökken, a szolgáltatási színvonal nő, a kínálat bővül a főváros és Székesfehérvár, Veszprém, Zalaegerszeg közötti viszonylatokban is.

A feláras rendszer májustól egyebek mellett a Budapest és Békéscsaba, Eger, Szeged között közlekedő hibrid IC vonatokra is kiterjed. Kiegészítő jegyet kell váltaniuk a fővárosból Sopronba és Szombathelyre gyorsvonaton, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Debrecenbe és Nyíregyházára sebesvonaton utazóknak. Felárasan vehetők igénybe a megyeszékhelyekről a Balatonra közlekedő gyors és sebesvonatok, a heti ingázó forgalom hétvégi közvetlen budapesti vonatai is.

Fotó: Bartolf Ágnes

A MÁV-START Zrt. bérletével rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük, a rendszeresen munka vagy iskolába közlekedőket így a változás nem érinti. Kiegészítő jegy nélkül szállhatnak vonatra a nemzetközi menetjeggyel utazók, a három év alatti gyermekek és a hadirokkantak. A START Klub kártyás utasok üzletpolitikai kedvezményként mentesülnek a felár megfizetése alól.

A fejlesztési tárca a szolgáltatással arányos díjszintek kialakításával teszi érdekeltté a közlekedési vállalatokat a magasabb színvonalú kínálat megteremtésében és fenntartásában. A Volán-társaságoktól származó információk szerint az utasok túlnyomó többsége elfogadta az autóbuszos felárak többlépcsős bevezetését, érdemi utasvesztés nem volt kimutatható. A minisztérium a továbbiakban is folyamatosan elemzi a megtett lépések hatásait.

A felár rendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése az előzetes elvárás szerint 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet 2013-ban. Az alaptarifák a legutóbbi átfogó áremelés, a 2010. februári 10-15 százalékos növekedés óta lényegében változatlanok az országos, elővárosi és regionális személyszállításban.

A rugalmas tarifarendszer finomhangolása a szükséges informatikai háttér kiépítése után a helyjegyfoglalási rendszer bevezetésével folytatódhat a távolsági buszközlekedésben. Az utasok kényelmét szolgáló intézkedés felszámolja az autóbuszos és vasúti díjstruktúra és szolgáltatási paletta eltéréseit, megszünteti a vonatközlekedés ezekből fakadó versenyhátrányát.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)