Mv: Új közösségi közlekedési menetrend lép életbe jövő hónap közepétől. A párhuzamos busz- és vonatjáratok megszüntetését és a vonatjáratok ritkítását tervezi a szaktárca. A Minisztérium illetékese azt ígéri: az átalakított közösségi menetrend jóval célszerűbb lesz, mint az eddigi. Ezzel évente 12 milliárd forintot takaríthatnak meg úgy, hogy nem kell vasútvonalakat bezárni. Völner Pál államtitkárral Virághalmi Sarolta beszélget.
Völner Pál, államtitkár, NFM: Kettős szorításban vagyunk miközben itt a korábbi kormány kemény IMF és uniós vállalásokat tett a közlekedési rendszer átalakítása terén, ezeknek eleget kell tennünk. Megtakarításra, illetve hatékonyabb felhasználásra és egy hosszútávon fenntartható finanszírozásra vállaltak kötelezettségeket, a kormányváltás ellenére az országot kötik ezek a vállalások, és mi próbáljuk ezt olyan formában megoldani, hogy az utazóközönség legkisebb sérelmével járjon. Összességében egy nyolc százalékos kapacitás csökkentés van, ez ... teljesítményre vetítve jelenik meg, sokat beszéltünk a párhuzamosságok megszüntetéséről, többek között ez a menetrendi változás ezt is magával hozza. Most ez egy nagy lépés volt, amit itt a rendszerbe beavatkoztunk megrendelői oldalról, én már remélem, hogy a következő őszi menetrendi változásnál sikerül még csiszolni a rendszeren.
Riporter: 412 személyszállító vonat közlekedtetését nem rendeli meg majd a vasúttársaságtól a szaktárca, és évente 12 milliárd forintot spórolna így.
Völner Pál: Maga a megtakarítás, azaz ágazati, tehát a közösségi közlekedés megtakarítása, ebben van olyan tétel, mintegy egymilliárd forinttal van olyan járat, ahol több finanszírozást kap majd a vasút, ami átterelődik a buszfinanszírozás egy része a vasúthoz, tehát ezt komplexen kellene értékelni.
Riporter: Tolna megyében és más megyékben is a hírek szerint aláírásgyűjtést kezdtek ott lakók bizonyos vonalakon a járatmegszüntetés miatt, ezek szerint már kiszivárgott vagy lehet tudni, hogy mely területeken ritkítják a járatokat vagy állítanak be buszok helyett inkább vonatot vagy fordítva?
Völner Pál: Maguk a cégek, azok már felkészülnek erre a folyamatra, tehát nekik már össze kell állítani nyilván azokat a munkahelyi intézkedéseket, hogy hogyan lesz a személyzet irányítása, milyen eszközök hol fognak majd közlekedni.
Riporter: 15-től lesz új menetrend, mikortól lehet már ebben tájékozódni?
Völner Pál: Április elejétől már publikusak lesznek ezek az adatok. Nyilvánvaló, hogy mindenkinek tökéletes menetrend nem kerülhetett kialakításra, de én azt hiszem, hogy az adóforintokkal jobban gazdálkodó, a valós igényeket jobban szolgáló járatrendszer kerül kialakításra, vannak olyan részek, ahol adott esetben rosszabb lesz ilyen értelemben véve, hogy szűkebb lesz az ellátás a korábbinál, de a mai helyzetben az ország sajnos nem tudja finanszírozni ezeket a kiadásokat.
(Kossuth Rádió)