Műsorvezető: DEMCSÁK ZSUZSA
MV: - Átadták az első újjáépített Ipoly-hidat tegnap, Nógrádszakál, és Ráróspuszta, és a szlovákiai, Rárós között, Magyarország és Szlovákia határterületén. Völner Pál szerint a híd, gyakorlati haszna mellett, kifejezi a két ország kapcsolatát is. Itt van a stúdióban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, infrastruktúráért felelős államtitkára. Jó reggelt kívánok Államtitkár Úr! Köszönöm szépen, hogy itt van.
Völner Pál, államtitkár, NFM: - Jó reggelt kívánok!
MV: - 2005-ben történt egy szándéknyilatkozat, hogy meg kellene épülnie a hídnak, és elkészült, lényegében hat évvel később. Pontosan mondom, ezt a számot, tehát hat évig épült a híd, vagy ez így, az utóbbi időben készült el?
Völner Pál: - Az építkezés, az, az utóbbi időben történt. Tehát a szándéknyilatkozattól, amíg a kivitelezés megtörténik, az egy hosszú folyamat. Hiszen csak 2007 után kezdődött az uniós pénzügyi ciklus, amelyen belül a határ menti együttműködés programjában, pénzügyi fedezetet kapott ez a projekt. Egyszerre két hídról született döntés. Rövidesen, Pösténypusztánál, szintén Szécsény térségébe, átadunk majd, egy másik hidat, és gyakorlatilag ezek a hidak, egy, két év alatt, meg tudnak épülni.
MV: - De akkor ez, uniós pénzből készült? Itt, ahogy mondta a 2007-es indítványt.
Völner Pál: - Túlnyomó részt uniós pénzből készült. Tehát az Európai Területi Együttműködési Program keretében kapott forrást, ez a két projekt. Annak idején, mint megyei elnök, ebben a monitoring bizottságban, én is részt vettem, hiszen az önkormányzatok döntöttek, ezeknek a forrásoknak a felhasználásáról.
MV: - Miért romboltak le egyébként, - amennyire itt olvastam, 47 híd volt az Ipoly határ menti szakaszán - miért rombolták le ezeket annak idején? A második világháború volt az okozója ennek?
Völner Pál: - A második világháborúban visszavonuló németek, felrobbantották valamennyi hidat, és hát az Ipolynál állt egy darabig a front.
MV: - Mekkora infrastruktúrát mozgathat most meg - már emberekre is gondolok, meg hát alapvetően a gazdaságra - az, hogy most ez a híd elkészült? Nagyot kellett egyébként kerülni, ennek a hídnak a hiányában?
Völner Pál: - Körülbelül olyan 20 kilométeres kerülőkről beszéltek a környékbeliek. A direkt, közvetlen gazdasági haszna, azonnal természetesen, nem jelentkezik, de ha arra gondolunk, hogy az Ipoly-menti kerékpárútba rejlő turisztikai lehetőségek, vagy akár, hogy a mezőgazdasági gépeknek a mozgatása - ma már, amikor Schengenről beszélünk, nem kell útlevél, gyakorlatilag egy gazdasági térséggé válhat ismét, a folyó két partja - akkor hosszú távon mindenképpen, nagyon pozitív folyamatok ezek a lépések.
MV: - Az imént említette, hogy készül még egy híd, csak elfelejtettem a települést, amit mondott.
Völner Pál: - Ez Pösténypusztánál, Pető a másik oldalon. Tehát ez Szécsény mellett van, közvetlenül a közelében, ennek a hídnak. És ez is, várhatóan, még az idei évben, átadásra kerül.
MV: - És hány ember él itt, ezen területen, akik tényleg használhatják, akár napi rendszerességgel, vagy rokonlátogatásra, ezt a hidat, vagy ezeket a hidakat?
Völner Pál: - A környékben általában ilyen néhány ezres populációk élnek, tehát azt nem mondanám, hogy, amit imént is említettem, hogy azonnali, tömeges vándorlások lesznek, de az eddigi kényszerű kerülőket, azokat rögtön kiváltják a hidak. A másik problémakör, magának az Ipolynak, ha most nézzük, akár egy nagyobb pataknak is lehetne vélni, de amikor jön egy nagy árhullám, akkor 24 óra alatt, 3 métert is emelkedhet a víz. Tehát eléggé komoly hidakat kell rajta építeni.
MV: - Államtitkár Úr, egy másik téma, ami szintén Önt, vagy hát az Ön tárcáját érinti. Negyedével kevesebb lesz a távközlekedési támogatás, a távolsági közlekedési támogatás, legalább is, a tervezet szerint. Mert azt mondta, hogy még csak egy munkaanyagról van szó, tehát ne beszéljünk konkrét dolgokról. Ezt hogyan kell majd elképzelni, kiket érinthet, kik, hát úgy mondjam, kik féljenek a legjobban, hogy megvonják tőlük a kedvezményeket?
Völner Pál: - Én azt hiszem, hogy inkább arról az oldalról kellene megközelíteni, hogy eddig mi, több mint harminc, jogszabályban rögzített kedvezményezetti csoport mellett, néhányat szeretnénk kiemelni. Ilyen az öregségi nyugdíjasoknak a köre, az iskolába járó diákoké, mozgáskorlátozottaké, hat éven aluli gyerekeké, akikét érintetlenül hagynánk, a jelenlegi tervezetek szerint. Azt hozzátenném természetesen, hogy a kormány még nem tárgyalta, politikai döntések ezekbe, nem születtek. A másik részét pedig, üzletpolitikai alapra helyeznénk, tehát, hogy magánnak a fuvaroztató cégeknek, a Volánnak, MÁV-nak lenne abban hatásköre, hogy hogyan alakítja a dolgozóinak a kedvezményét, milyen vonalakon, mekkora kedvezményeket ad, milyen csoportokat részesít kedvezményben. És ez egy rugalmasabb rendszer bevezetését tenné lehetővé.
MV: - Államtitkár Úr nagyon szépen köszönöm, hogy elmondta mindezt.
Völner Pál: - Én is köszönöm szépen.
(TV2)