Csűrös Csilla: 5 perccel múlt ¼ 8. A hétvégén megjelent a világhálón egy titokban rögzített videofelvétel, amelyen a vasutas szakszervezetek és a közlekedési hatóság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Hatóságának szakemberének tárgyalása hallható, a szakszervezeti emberek láthatók is. A közlekedési szakember maga nem látható, de szavai hallhatók, amely szerint az ősszel bekövetkező vasútvonal bezárásoknál a kormány a Valutaalap elvárásaira fog hivatkozni, ez egy kicsit vulgárisabban szerepel, de a lényege ez. Völner Pált az infrastruktúráért felelős államtitkárt köszöntöm stúdiónkban, és kérdezem máris. A minisztérium elhatárolódott ettől a megnyilvánulástól, jóllehet az Önök megbízásából tárgyalt ez a szakember?

Völner Pál: Jó reggelt kívánok. Először is pontosítani szeretnék, nem a Közlekedési Ha-tóság képviselője volt, ez egy egyeztetés volt a MÁV-START, mint munkáltató és a szak-szervezetek között, ahol megfigyelőként részt vett az egyik háttérintézményük, az úgy-nevezett Közlekedéstudományi Intézetnek a munkatársa, aki menetrendi dolgokban szakértő. Ami a beszélgetésben elhangzott és a felvetésben is szerepelt, nálunk olyan anyagok, elképzelések, hogy mi bezárnánk vasútvonalat, nem volt és nem is lesz.

Csűrös Csilla: Tehát akkor azt leszögezhetjük, nem terveznek vasútvonal bezárást, se ma, sem a közeljövőben?

Völner Pál: Nem tervezünk vasútvonal bezárást. Sem most, sem a közeljövőben, és nem akarunk hivatkozni senkire.

Csűrös Csilla: Mik az eddigi tapasztalatai azoknak a vasútvonal újranyitásoknak, ame-lyeket az elmúlt két évben a kormány végrehajtott, vannak-e felmérések?

Völner Pál: Vegyesek a tapasztalatok, tehát elég nagy járatszámmal indítottuk újra eze-ket a vonalakat, éppen a szakszervezetek javaslatára részben. Nem mindenhol jött vissza az az utaslétszám, amit prognosztizáltak. Több mint egy év volt arra, hogy a beváltott reményeket, azokat igazolják, vagy a beváltandó reményeket, és a mostani menetrendi változásnál ezeket a vonalakat is érintették a járat szűkítések.

Csűrös Csilla: No, ha már a menetrendi változásokat, a menetrendi összehangolást említette, amely ugye április 15-én lépett életbe, sok a vasúthoz értő szakember azt mondja, hogy nem feltétlen jól sikerültek ezek az összehangolások. Ráadásul, hogyha a kormány meghirdetett célja, hogy a kötöttpályás közlekedést részesíti előnyben, mégis sok esetben a vonatot szüntették meg az autóbuszjárat javára. Mi ennek az oka?

Völner Pál: Hát a vasúti közlekedés az kicsit olyan, mint a futball, mindenki ért hozzá és mindenki jobban, mint a többiek, de a tréfát félretéve, voltak olyan vonalak ahol éppen a buszos közlekedést ritkítottuk, ahol a MÁV színvonalasabb, gyorsabb, jobb eljutást tud biztosítani. Ahol erre nem képes és a buszos társaság nyújt jobb szolgáltatást, erőszakkal nem fogjuk átterelni az utasokat a kötöttpályás közlekedésre. Magában a személyszállítási törvényben is az szerepel, ahol jobb a minőség, jobbak a feltételek, ott részesítjük előnyben a kötöttpályás közlekedést.

Csűrös Csilla: Tehát azt mondja, hogy annak a régen már működött, és sokak által szorgalmazott újra beindítandó MÁVAUT rendszernek, vagyis, hogy a buszok a célállomásoktól a vasútállomásig hordják csak az utasokat és onnan vonatok szállítják, már nincs létjogosultsága?

Völner Pál: Bizonyos helyeken, a fővonalak mellett van, a szárnyvonalak mellett, ahol egy településen három helyen megáll a busz, de a településen kívül áll meg a vonat, vagy éppen nem is érinti, ez a rendszer nem életképes.

Csűrös Csilla: Nézzük a felújítások ügyét, hiszen ebben az ominózus videofelvételben erről is szó esett, vagyis elhangzott ezen közlekedési szakember szájából, hogy már öt éve nem sikerül rávenni a MÁV-ot, hogy a legszükségesebb vasútvonalakat újítsa föl a korrupció burjánzása miatt.

Völner Pál: Ezt én is érdeklődéssel hallgattam meg azt is, hogy a szakértő miért nem jelezte ezt a minisztérium felé, ha tényleg így van, hozzáteszem persze, hogyha egy ing-ről hiányzik nyolc gomb, hogy melyiket varrják föl előbb az még nem korrupció, hogy valaki rossz (…) adott esetben.

Csűrös Csilla: Ugyanakkor a vasúti ágazati reform részeként vajon külön kívánják-e kezelni a vasúti pályakezelőt a MÁV többi részétől, hogyan alakul a pályakezelés a pálya felújítás?

Völner Pál: Az egész rendszer több lépcsőből (…) az átalakítása. Az egyik az, hogy már most külön pályafenntartási szerződéseket kötöttünk a MÁV-val és külön személyszállí-tásra vonatkozó szerződéseket, tehát a finanszírozást ott valósítjuk meg, ahol ténylege-sen jelentkeznek a költségek. Ez egy folyamat, ami kialakulóban van, ennek lesz egy szervezeti kihatása is, hogy létre akarunk hozni egy pályavasúti társaságot, amely csak pályafenntartással fog foglalkozni és nem a nagy MÁV, hogy úgy mondjam céghalmazon belül lesz egy cég.

Csűrös Csilla: Vasladyként emlegetik azt a hölgyet, akinek a feladata az, hogy átalakítsa szervezetileg is a MÁV-ot, a meglévő tartalékokat felhasználva, illetőleg azt a sok vízfejet, amelyről már annyi éven keresztül hallottunk, azt a sok vezetői szintet egy kicsit csökkentse, vagy ha lehet, megszüntesse. A MÁV szervezeti felépítésében mi az első lépés, amelyre Önök szerint sorra kell kerülnie?

Völner Pál: Én úgy látom, hogy a MÁV új vezetése már elkezdte a munkáját, hogy mi az első és mi a legfontosabb ezt nehéz behatárolni. Én úgy látom, hogy több területen indultak, például a vasúti (…)ti kocsikban a fővonalakon már utas komfortérzetet növelő beruházást visznek végbe.

Csűrös Csilla: Hát azért ez elég apróságnak látszik, valószínűleg ettől sokkal fontosabb lépésekre van szükség.

Völner Pál: Én is úgy gondoltam, hogy nem csak a szervezeti átalakításokat, hanem az utasokat tartják a központban és erre is figyelnek, tehát nem csak az a cél,  hogy keve-sebb vezető legyen, hogy kevesebben legyenek a központban, hanem, hogy ebből az utasok is érzékeljenek valamit, hogy új vezetése van a MÁV-nak, aki őrájuk is figyel. A másik, hogy a vezetői szinteknek a csökkentése, a cégcsoportnak a leegyszerűsítése, tehát két fő cégcsoportot, vagy céget kell létrehozni, az egyik az, ugye amiről beszéltem, a pályafenntartó társaság, a másik pedig a személyszállítás. Erre a két dologra van szüksége az államnak, ezt a két dolgot hajlandó finanszírozni, ami nem ehhez kötődik, ahhoz, azt mondjuk, vagy megél piaci alapon, vagy hát ebbe az úgynevezett vízfej szindrómában ki kell vezetni a piacról, én azt mondom. Az más kérdés, hogy nagyon sokan ellenérdekeltek ebben a dologban, tehát most nem akarok itt visszarúgni ennek az esetnek a kapcsán illegálist felvételkészítő szakszervezet felé, de lehet, hogyha kisebb a vízfej, kevesebb a vezető, akkor lehet, hogy ez a szakszervezeteknél is, ha racionálisan gondolkodnak, akkor kisebb fokú szervezetre lesz szükségük.

Csűrös Csilla: Vagyis, hogy érdeksérelmekkel jár?

Völner Pál: Tehát egyfajta támadást is érzek ebben a felvételben. Ha volt egy ilyen probléma a szakszervezeteknél, hogy korábban meg tudtak keresni bennünket, most is megtehették volna, tehát én ezt nagyon furcsa lépésnek tartom, amikor igazolatlan állításokat rögtön híreket gyártva világhálóra felteszünk.

Csűrös Csilla: Tettek már kísérletet ugye a menetrend átalakítással is a MÁV és a VO-LÁN működésének összehangolására. Van-e létjogosultsága még annak az elképzelés-nek, amelyet a kormány is megfogalmazott kezdetben, vagyis hogy egy holdingban tö-mörüljön a MÁV, a VOLÁN, esetleg a BKV is, az átláthatóbb működés és természetesen a gazdaságosabb működés érdekében?

Völner Pál: Ez a koncepció egy 300 milliárdos adósság konszolidációt vett alapul, amelyre a jelen költségvetési helyzetben, maastrichti kritériumok 2,5%-os hiánycél, az államadósság emelkedésének a tiltása nem illeszthető bele, tehát a jelen keretek között erre vagyunk most képesek és pont az a cél, hogy amit meg tudunk tenni, azt megtegyük és anélkül, hogy külön állami forrásokat kapnánk erre a célra.

Csűrös Csilla: Támogatják-e az LMP és az MSZP parlamenti vizsgálóbizottság felállítását célzó törekvését éppen azon korrupciós kivizsgálások miatt, amelyről Önök, azt mondja, nem tudnak, nem jelentették?

Völner Pál: Ha mindenre bizottságot hoznánk létre, aminek ennyi valóságalapja van, mint ennek a felvetésnek, bár nyilvánvaló, ha hivatalos bejelentést kapunk, akkor ki fog-juk vizsgálni, akkor a parlamenti bizottságok, hogy úgy mondjam, felemésztenék a par-lament munkáját. Ez a két párt hetente áll elő különböző bizottság felállítási javaslatok-kal, a parlamentnek 19 állandó bizottsága van, ha ezek nem tudják ellátni ezeket a fel-adatokat, akkor a parlament nem működőképes. Hinni kellene abban, hogy a parlament szervezete el tudja látni azokat a célokat, amelyért létrehozták.

Csűrös Csilla: Völner Pál, az infrastruktúráért felelős államtitkár volt a vendégem, aki elmondta, a minisztérium nem tervez vasútvonal bezárásokat és támogatják a MÁV ve-zérigazgatójának, Dávid Ilonának, a MÁV szervezeti átalakítását célzó törekvéseit. Most közlekedési információk következnek.

(Kossuth Rádió)