Gyorsabban és biztonságosabban lehet majd elérni Románia magyarlakta területeit annak a ma aláírt kétoldalú megállapodásnak köszönhetően, amelyet Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Anca Boagin román közlekedési és infrastrukturális miniszter látott el kézjegyével.

Erdős Miklós.: - Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár urat köszöntöm. Jó estét kívánok!

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Jó estét kívánok!

Erdős Miklós.: - Nos, ez a mai megállapodás, ez miről szól, közútról, vasútról, mindkettőről?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Gyorsforgalmi utakról szól, és a gyorsforgalmi utaknak azon pontjáról, ahol a határon elérik egymást a román és a magyar oldalról, tehát megvan az a pont, mindkét fél tudja, hogy hova kell vezetnie a csatlakozást, hogy a másik oldalon is úttal találkozhasson.

Erdős Miklós.: - Hol, milyen utak fognak átjutni a határon és hol?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Az M43-as, mint tudjuk Makóig már elkészült, tehát Szeged és Makó között, és ennek a folytatása lenne Nagylak felé ez a mintegy 20 km-es szakasz, és Bukarestből jön a román fél a maga autópályájával, és ez fog találkozni Arad, illetve a határ térségében.

Erdős Miklós.: - Ez tulajdonképpen akkor már ez az észak-erdélyi autópályára való csatlakozást jelenti, vagy még egy előző fázis, és az majd később következik.

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Ez egy másik autópálya, tehát ez gyakorlatilag egy déli tengelye az összeköttetésnek, ami majd az észak-erdélyi autópályához a csatlakozást biztosítja, az a nagykereki vonal, de ez később fog megépülni.

Erdős Miklós.: - Mikor? Egyáltalán ezek a mostani megállapodásban szereplő utak mikorra lesznek készen, és mikor folytatódik a következő lépcsőfok?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Hát, a Nagylak térségi az nagyon konkrét, az 2013-ban mindkét oldalról elkészül előreláthatóan, a Nagykerekiig vezető szakaszt mi 2015 végéig terveztük megépíteni. Itt a román féllel még egyeztetnünk kell munkacsoportokban, hogy náluk milyen fázisokban tart, milyen financiális háttere van a dolognak, és hogy ők mikorra tudják elérni a határt.

Erdős Miklós.: - A hírek hosszas tárgyalásokról szóltak, és hosszas tárgyalások után született megállapodásról. Mik voltak a vitás kérdések? Mi az, ami miatt hosszasan kellett tárgyalni?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Én azt hiszem, hogy nem is a viták miatt, hanem olyan műszaki paramétereket kell meghatározni, a legoptimálisabb nyomvonalat megtalálni, a Natura2000 területek kérdését tisztázni kell, hiszen itt komoly nehézségek vannak adott esetben környezetvédelmi okok miatt, megtalálni azt az optimális nyomvonalat, ahol aztán a határon át lehet menni és mindkét félnek megfelelő helyen van ez a pont.

Erdős Miklós.: - A finanszírozás hogy néz ki?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Nálunk a 43-asnál tisztázott a finanszírozás kérdése, ez KÖZOP-os uniós forrásból fog finanszírozásra kerülni mintegy 85 százalékban és 15 százalék lesz a hazai önerő. A román félnél szintén uniós forrásból akarják a Bukarest és az országhatár közötti szakaszt megépíteni.

Erdős Miklós.: - Ez azt jelenti, hogy az Európai Unió számára is kiemelt építkezésekről van szó?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Igen, ez az úthálózat a transzeurópai úthálózatnak a része, ezért a kohéziós, illetve a regionális források egy része gyorsforgalmi útra ilyen esetben fordítható.

Erdős Miklós.: - Ezek a tárgyalások, ezek mennyire terjednek ki a vasútra?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Természetesen a közlekedés minden ágára kiterjednek az egyeztetések. Jelenleg is folyik egy vasútfejlesztés a térségben Békéscsaba és az országhatár, Lökösháza között, az úgynevezett szintén transzeurópai hálózathoz tartozó vasútvonalat modernizáljuk, tehát 160 km-es sebességre lesz képes a vasútvonal megépülését követően, biztonsági berendezései, az irányító berendezései pedig azt az átjárhatóságot biztosítják, hogy más országok vasúttársaságai is tranzitforgalomban használni tudják.

Erdős Miklós.: - Azt tudjuk, hogy Magyarország vasúthálózata Trianon óta egy csonka vasúthálózat, ugye akkor egy sugaras és körkörös vasúthálózat volt. Hát, ennek bizonyos köreit lemetszették akkor. Mennyire cél az, hogy... Egyrészt mennyi van meg ebből a vasúthálózatból ma a szomszédos országok területén, és mennyire cél az, hogy ezt a valamikori sugaras, körkörös hálózatot minél korszerűbb módon visszaállítsuk.

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Én azt hiszem, hogy a cél az, hogy minél jobban helyre kell állítanunk, de a pénzügyi hátteret mindig figyelembe kell venni, meg kell nézni a forgalmakat, meg kell nézni a jövedelemtermelő képességét ezeknek a helyreállított vonalaknak. De a mai tárgyalásnak is az egyik témája volt a valamikor vasúti összeköttetéseknek a revitalizálása, például a Várad-Debrecen vasútvonalból egy 8 km-es szakasz hiányzik. Erre egy külön koordinációs munkacsoportot hozunk létre, akik megvizsgálják a valamikor volt kapcsolatoknak a kérdéskörét, azt, hogy honnan lehet rá fedezetet találni, hol vannak azok a gazdasági, turisztikai, kereskedelmi igények, amelyek ezt indokolják, s ennek mentén fogjuk a tárgyalásokat tovább folytatni.

Erdős Miklós.: - Van erre fogadókészség a többi szomszédos országban is, például Szlovákiában?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Szlovákiában is megvan a fogadókészség, éppen a múlt héten volt szlovák-magyar közlekedési vegyesbizottsági ülés, viszont ott is forrásproblémák vannak, tehát vasútvonalakat zárnak be éppen Dél-Szlovákiában, és hát mi sem rendelkezünk akkora gazdasági erővel, hogy rögtön benyomuljunk és adott esetben a személyszállítást közösségi finanszírozás nélkül át tudjuk vállalni.

Erdős Miklós.: - A kínai megállapodásnak van-e része ezekben a mostani elképzelésekben? Hiszen ha jól tudom, akkor komoly tőkére és befektetésre számíthatunk.

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Én a kínai megállapodást azokhoz a beruházásokhoz sorolnám, ahol egyedi beruházások, nagyberuházásokról van szó. Tehát ezeknek a kishatár-menti kapcsolatoknak a kérdésében miután itt a jövedelmezőséget első körben nagyon nehéz igazolni, szerintem nem ez lesz az a terület, ahol a kínai befektetések jelentkezni fognak.

Erdős Miklós.: - És a kínai befektetések például a vasútba, nem fogják fölborítani teljesen az eddigi koncepciót, mert hát eddig valamiféle S-bahn koncepcióról beszéltünk, most pedig főpályaudvar koncepcióról hallunk a kínai befektetés kapcsán. Ez a kettő ez nem üti egymást?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Ez most a főváros kérdésköre, tehát amiről beszélünk, ha jól értem átkanyarodtunk.

Erdős Miklós.: - De hát mégiscsak az ország szíve, és gyakorlatilag a vasúthálózatnak is a szíve.

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Én azt mondom, hogy ez a kérdést nem most kezdődött, tehát ez egy 20-30 éves mérnöki elgondolás, hogy ezt meg lehetne valósítani, de számtalan olyan mellékproblémát vet fel adott esetben a fővárosi tömegközlekedésnek egy új átmenő pályaudvarhoz igazítása, aminek a költségei akár két-háromszorosára rúghatnak a tényleges megvalósítás, tehát a szűken vett megvalósítás költségeinek.

Erdős Miklós.: - étdíj - mire jutottak ebben a kérdésben? Jó ideje halljuk, hogy előbb-utóbb a tehergépjármű forgalom számára útdíj lesz, mint ahogy a legtöbb országban Európában van is. Mikor lesz ebből Magyarországon valami?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - 2013-ban a tehergépjárművekre útdíj lesz Magyarországon. Itt a közeljövőben várható olyan kormánydöntés, amely zöld lámpát ad annak a döntésnek, hogy milyen ütemezésben, milyen gépjármű kategóriákban, milyen tarifákkal kerül bevezetésre.

Erdős Miklós.: - Személygépkocsikra nem lesz ez érvényes?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Én azt hiszem, hogy várjuk meg a kormánydöntést. Én szakmailag mindenképpen olyan elképzelést támogatnék, hogy a teherforgalom a fő probléma és azt kellene használatarányos útdíjjal megfizettetni.

Erdős Miklós.: - Anyagilag mennyit jelenthet ez az útdíj a költségvetésnek?

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Jelenleg mintegy 34 milliárd forintnyi a matricákból származó bevétel, ebből 30 milliárd forintnyi, ami a teherforgalomból tevődik össze, és ezt körülbelül két és félszeresére lehetne emelni első évben.

Erdős Miklós.: - Államtitkár úr köszönjük szépen, hogy eljött hozzánk.

Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár.: - Én is köszönöm szépen a lehetőséget.

(Hír TV)