Mv.: - Idén is elindult a Critical Mass kerékpáros felvonulás több ezer résztvevővel a budai Feneketlen tótól, mint ahogyan ez történt az elmúlt néhány évben is. És hogyha minden igaz, akkor nyolc óra tájban megérkeztek a szokásos helyszínre, a végcélhoz, a Hősök terére, ahol ott van kollegánk, Vigh András. Szervusz András!
Vigh András, tudósító, MTI Hírcentrum: - Szervusz! Jó estét kívánok!
Igen, ahogy mondtad, elindult a Critcal Mass és meg is érkezett a menet a Hősök teréhez. Nem pontban nyolc órakor, ez volt a terv egyébként, de olyan sokan voltak, a szervezők azt mondták, hogy amikor már itt emelni kellett volna a bicikliket a résztvevőknek a fejük fölé, akkor még nagyon a kiskörút magasságában tekertek és igyekeztek ide a Hősök teréhez. égyhogy néhány percet, körülbelül 10-12 percet csúszott a program, de negyed kilenc előtt néhány perccel már gyakorlatilag mindenki itt volt, aki akart lenni. És vezényszóra fölemelték a kerékpárukat a fejük fölé. Ez a Critical Mass-nek a csúcspontja.
Mv.: - András! Bár sötét van nagyon, de azért úgy valamelyest lehet látni a képeken, hogy rengetegen vannak még mindig. Azt meg lehet becsülni, hogy mennyien vettek részt, vagy tudod te egyáltalán, hogy mennyien vettek részt az idei felvonuláson?
Vigh András, tudósító, MTI Hírcentrum: - Hát persze, hogyne tudnám, ennyien, ennyi kerékpárost még nem látott a Hősök tere, de hát ennél pontosabban azért nem tudnám megfogalmazni. Egyébként erre a szervezők sem vállalkoztak. Azt mondták, hogy több ezren voltak itt, de hát a Hősök tere egyszerűen megtelt a kerékpárosokkal. Amit most látnak a hátam mögött, ez már gyakorlatilag a kiürült, vagy kiürülő félben lévő tér, hiszen a kerékpárok fölemelése után azért gyakorlatilag véget ért a program és akik itt vannak, azok már csak beszélgetnek, de hát nagyon sokan már a, a legtöbben már hazaindultak.
Mv.: - Nagyon szépen köszönjük! További jó munkát nektek!
És itt van velünk a stúdióban Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. Jó estét kívánok! Köszönöm..
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Jó estét kívánok!
Mv.: - ..szépen, hogy eljött hozzánk!
Hogyan értékeli ezt a hatalmas tömeget, amely megjelent a Critical Mass-en, de nemcsak ezt, egyáltalán az autómentes napot, az európai mobilitási hetet. Ez a nagy létszám mármint, ami megmutatkozott a kerékpárosok számában, ez azt jelenti, hogy van nagy igény a környezetkímélőbb közlekedésre?
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Én azt hiszem, hogy egyre tudatosabban közlekedünk. És az idei évben, mikor csatlakoztunk tizedik alkalommal az európai mobilitás héthez, a negyedik helyet sikerült megszereznünk a résztvevő önkormányzatok számát tekintve. Tehát 105 önkormányzat regisztrált a végén, és csatlakozott a mobilitás héthez. Azt hiszem, hogy minden olyan rendezvény, amivel hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy az alternatív közlekedési módokat, beleértve természetesen a gépkocsihoz képest a gyaloglást, kerékpározást, a közösségi közlekedést, tömegközlekedést, ha ezeket népszerűsíteni tudjuk, tudatosan tudjuk használni, akkor hozzá tudunk járulni ahhoz, hogy környezetkímélő módon közlekedjünk, energiahatékony módon közlekedjünk, egészségesebb legyen a levegőnk. Egészségesebbek legyünk mi magunk is.
Mv.: - Én nagyon nem szeretek személyes példát hozni, de talán most az érzékelteti a leghitelesebben, amit kérdezni akarok. Ugye oda nagyon sok szervezet meg kormányzatok is eljutottak már, hogy kell népszerűsíteni az alternatív megoldásokat. De aztán azt lehet látni, hogy a megvalósításhoz, ahhoz már kevésbé sikerül jól hozzáfogni vagy végigvinni az egészet. Megpróbáltam kerékpárral közlekedni Budapesten A-pontból B-pontba. Konkrétan munkába járni biciklivel. Egy életveszély. Nagyon kevés helyen lehet ezt megtenni. És ezt fel lehet sorolni, már nem az életveszély részét, hanem azt, hogy nehézkes például a tömegközlekedés kapcsán is sok helyütt.
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Jó, hát hogyha a kerékpározásból indulunk ki, éppen a mai napon az új Széchenyi terv keretében támogatott Bubi program, tehát a budapesti kerékpáros közlekedéshez készülő DOK-rendszer és..
Mv.: - De az majd csak 2013-ban lesz, ugye? Akkor indul el.
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - hát, amire kiépül és több, mint ezer kerékpárt sikerül beszerezni, közbeszerzési eljárásokat lefolytatni, valóban 2013-ra várható. De ott hangzott el az a bejelentés is, a főváros részéről, György István főpolgármester-helyettes úr illetve Vitézy Dávid részéről, hogy a főváros több százmillió forintot költ az elkövetkezendő néhány évben arra, hogy biztonságossá tegye a kerékpáros közlekedést többek között például az Andrássy utat említették, a kereszteződéseknek a kiépítését. De ha arról beszélünk, hogy..
Mv.: - De ezt a Bubit, bocsánat, csak elmondja egy kicsit részletesebben is, hogy mindenki tudja, hogy van ilyen..
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Igen, természetesen..
Mv.: - ..már Európa, illetve nemcsak Európában..
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Európa több városában..
Mv.: - ..világszerte is több helyen.
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Londonban, Párizsban, Brüsszelben..
Mv.: - Igen.
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - ..magam is láttam több helyen. A mai napon éppen Learn-ben adták át, hogyha Vitézy úr jól tájékoztatott bennünket. Ez arról szól, hogy a város több pontján, Budapesten több, mint hetven helyen lesznek kiépítve kerékpártárolók, ahonnan kártya segítségével, tehát egy regisztrált kártya segítségével el lehet venni a kerékpárt, nem kell ugyanoda visszavinni, hanem bármelyik dokkoló állomáson el lehet helyezni. És néhány száz métert vagy akár egy-két kilométert lehet közlekedni a belvároson belül gyorsan, egészségesen és tiszta közlekedési módot választva.
Mv.: - Milyen fejlesztésekre lehet számítani a tömegközlekedés terén? Elképzelésekről hallunk sokat, villamospályák megújítása, fejlesztés, kötöttpályás, jól mondom? Kötöttpályás..
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Igen.
Mv.: - ..fejlesztésről, 1-es, 3-as villamos vonalát érinti, hogyha minden igaz. Mennyi pénzből, mikor, mire lehet számítani?
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Hát az 1-es, 3-as villamosnak a felújítását a közelmúltban fogadta el a kormány szintén az új Széchenyi terv keretén belül. Ez mintegy 40 milliárdos beruházás lesz. És nemcsak a pályáknak a felújítását foglalja magába, hanem a kereszteződések balesetmentesítését, sőt, a villamos meghosszabbítását a Fehérvári úti villamos vonalakhoz, tehát az átszállási lehetőségeket is bővítik, tehát nem áll meg a Lágymányosi híd budai hídfőjénél. És hát ehhez kapcsolódóan éppen most folyik egy polémia, hiszen járműbeszerzésre is adott be a főváros igényt. Csak több olyan igényt összesített, ami gyakorlatilag a teljes forráson is túllép, ami jelenleg rendelkezésre áll.
Mv.: - És mindaz, amit felsorolt egyszer csak meglesz? Olyan régóta halljuk már, annyi mindent meg kellett volna már akár húsz évvel ezelőtt is csinálni. Mindenki arra vár, hogy jobb legyen.
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Onnantól kezdve, hogy megvan a támogatási szerződése, megvan a fedezete, onnantól kezdve a beruházás meg tud valósulni. És azért is volt jó ez a hét, és hogy a főváros erre a hétre koncentrálta ezeket az aláírásokat, hiszen ezzel is bizonyítani tudtuk, hogy ténylegesen a kormány és a főváros közötti együttműködés mentén stratégiában gondolkodunk és elkötelezettek vagyunk ezekben az ügyekben.
Mv.: - Így legyen! Államtitkár úr, köszönöm szépen!
Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: - Köszönöm szépen a lehetőséget!
(Duna TV)