Völner Pál a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában nyilatkozott 2013. január 11-én.
- Kék helyett sárga buszok járnak majd néhány főváros környéki településről Budapestre és vissza. És az utasok ezen túl nem is vesznek észre más különbséget. Hiper optimista módon így foglalható össze az eredménye a főpolgármester és a fejlesztési miniszter találkozójának. Májustól egy jogszabály rendelkezése miatt a BKV helyett a Volánbusz viszi az elővárosi járatok egy részét. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. Jó reggelt kívánok!
Völner Pál, államtitkár, NFM: Jó reggelt kívánok!
- Ön is ott volt ezen a tegnapi egyeztetésen. És, aki szerda reggel hallotta a Kossuth Rádió 180 perc című műsorát és benne a főpolgármesterrel készített interjút, az tudja, hogy ez egy sokkal forróbb kérdés volt. Még tegnap előtt.
Völner Pál: Én azt hiszem, hogy a kérdés az nem volt forróbb, inkább az arról megjelenő hírek voltak, amelyek bizonytalanságban tartották a közönséget. Remélem, hogy a tegnapi találkozó után főpolgármester úr közvetlenül szerezhetett információkat arról, hogy a minisztérium hogy kívánja előkészíteni, illetve a szolgáltatók hogy kívánják előkészíteni ezt az átadás-átvételt.
- Államtitkár úr - a kiváltó ok, tehát a miért a legfontosabb kérdés. Ez a bizonyos jogszabály?
Völner Pál: A jogszabályváltozás - van az Uniónak egy vonatkozó irányelve, ami a helyi közlekedésben kijelölés alapján piacot nyert cégekre vonatkozik. Ez Budapesten a BKV, amelyik nem versenyben nyerte el ezt a szolgáltatási jogot. Ezeknél kimondja az ilyen belső szolgáltatók külső piacon - tehát a városhatáron kívül - csak versenyeztetéssel nyerhetnek el ilyen járatoknak az üzemeltetési jogát. Ebben az esetben a törvény bevezetése, a tavaly elfogadott személyszállítási törvény egy év türelmi időt adott ennek a helyzetnek a rendezésére.
- Na, most ebből a logikából viszont az is következik - és ezt nem én mondom, hanem a polgármester, a főpolgármester mondja -, hogy akkor a HÉV-járatok sem mehetnek ki a közigazgatási határon kívül. Akkor azt vigye a MÁV.
Völner Pál: Az uniós jog az különbséget tesz a kötöttpályás, tehát a vasúti jellegű villamosközlekedés és a buszos közlekedés között. Miután itt az infrastruktúra is együtt jár a szolgáltatással és nyilvánvaló, hogy az infrastruktúra tulajdonosát nem lehet megfosztani ettől a lehetőségtől. De ha a polgármester úr komolyan gondolja a dolgot, én említettem neki, hogy a MÁV hajlandó tárgyalásokba bocsátkozni akár a HÉV-vonalak üzemeltetéséről, akár a magyar állammal lehet tárgyalni arról, hogy akár a infrastruktúrával együtt adják át ezt a szolgáltatást. Én azt hiszem, hogy szükséges erről folytathatunk tárgyalásokat. De annyira nem égető ez a probléma, hogy kijelenthetnénk, hogy akár az idei évben, vagy belátható rövid időn belül változás lesz.
- Na, most egy másik fontos kérdés. Hogy hogy oszlanak meg a költségek és a bevételek?
Völner Pál: Természetesen, aki a szolgáltatást végzi, a költségek annál jelentkeznek, a bevételeken pedig, miután vegyes szolgáltatásról van szó, vannak olyan járatok, ahol jelentős szakaszban helyi közlekedési feladatot is ellátnak, itt a Budapest-bérlet bevételeiből a szolgáltatás arányában nyilván részesülnie kell a szolgáltatóknak. Felhívnám arra is a figyelmet, hogy jelenleg is a vasúti vonalakon - tehát a MÁV közlekedtetett vonalain - él ez a rendszer. És a Volánbusznak is van jó néhány olyan járata - hiszen ezen a kilenc településen kívül más településekről is hordja az utasokat -, ahol szintén működik, tehát van rá élő gyakorlat. Az más kérdés, hogy a feleknek - mondom a háttérben - a bevételek megoszlásában meg kell egyezniük, és ezt ők maguk között, az utazó közönség kedélyeinek a borzolása nélkül el kell rendezni.
- Tehát akkor arról nincs szó, hogy többféle bérletet kell majd magával vinni, aki valamelyik elővárosból jár rendszeresen Budapestre. És, ami talán még ennél is fontosabb, hogy lesznek-e olyan változások, hogy például egy közvetlen járatot lecserélnek egy olyan járatra, ahol majd át kell szállni. Vannak erről szóló hírek. A környékbeli települések polgármestereivel készült interjú-csokorból nagyjából ilyesmit lehet kiolvasni. Hogy például ettől félnek.
Völner Pál: Ha ilyen jellegű változások lettek volna vagy tervbe lennének véve, akkor természetesen bevontuk volna a környező településeket is már ebben a fázisban a tárgyalás- sorozatba. De a jelenlegi konstelláció az arról szól, hogy változatlan formában üzemelnének a járatok. Sőt, az átmeneti időben éppen lehet, hogy a BKV eszközeit kell a Volánbusznak igénybe vennie. Hiszen csak a második félévben érkeznek meg azok az új eszközök, amelyekre lecserélikezeket a korábbi buszokat.
- Tehát, gyakorlatilag tényleg csak a színe változik a busznak?
Völner Pál: Ennek így kell lennie.
- És mi lesz a többi elővárosi járattal? Mert, hát akkor viszont a BKV ott sem szolgáltathat. Ugye most az elővárosi járatok tíz százalékáról beszélünk.
Völner Pál: Nem, most a BKV teljesítményének a tíz százalékáról beszélünk, ami agglomerációs közlekedést bonyolít. És a bérletre visszatérve - tehát jelenleg is a Budapest-bérlet mellett létezik az úgynevezett agglomerációs bérlet, amivel együtt árulja a BKV ezekre a járatokra a jogosultságot. Tehát ugyanez a szisztéma marad.
- Völner Pált, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárát hallottuk az agglomerációs közlekedés átalakításáról.
(Kossuth Rádió)