MTV, Ma reggel 2012. augusztus 21.

Mv: Völner Pál államtitkár, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól a vendégünk. Akivel most arról fogunk beszélni, hogy mit tudunk tenni azokból a fejlesztési pénzekből, hogy kevesebb legyen a baleset, hatalmas útfelújítási, mellékútfelújítási program indul.
Egyrészt valóban olyan komolyak-e a méretek, mire elég az a pénz, amelyet erre a költségvetésből el lehet különíteni? Kátyúból és rossz mellékútból rengeteg van, azt hiszem ön is tud sokat fejből. Jó reggelt kívánok.

Völner Pál, államtitkár, NFM: Jó reggelt kívánok. Az a hatalmas felújítási program, amiről beszélünk, négy-öt számjegyű alacsony rendű utakat érintően van uniós forrásokból 2012-13-ban megvalósuló program.
Itt több mint százmilliárd forintot sikerült a regionális forrásokból elkülönítenünk.
Ez mintegy 1260 kilométernyi hálózatnak a felújítását szolgálja. Csak az arányok érzékeltetése végett: jelenleg a magyar közútkezelőnek a kezelésében harmincezer kilóméternyi hálózat van. Ennek hatvan százaléka tartozik ebbe a kategóriába.
Tehát ez egy ilyen öt százalékát jelenti ezeknek az alacsonyabb rendű utaknak. Ami szerencsés, hogy ezek a legrosszabb állapotban lévő utak.

Mv: Ez kevés vagy nem kevés ez az öt százalék, ezen tűnődöm közben.

Völner Pál: Az ország erőforrásaihoz képest ez most jelentős, tehát a rendelkezésre álló kereteinkhez képest egy átcsoportosítással tudtuk ezt az alapot megképezni.
De az úthálózat leromlottságához képest még jelentősebb forrásokra lenne szükség.

Mv: Hát jó, persze nagyon rossz örökségeket görgetünk itt már évtizedek óta.
Hogyan választották ki egyébként? Tehát van egy ilyen szakmai rosta. Tehát ahol már nagyon-nagyon tré a helyzet, nagyon nem XX. századi, nem hogy XXI. századi, XX. századi se az út, tehát milyen szempontok szerint válogatnak ilyenkor?

Völner Pál: A magyar úthálózatnak az életkora olyan negyven év körül van. Ebből olyan húsz éven felül van a felújított utaknak az átlagéletkora. Tehát a leromlottságot, hogyha tekintjük.
És ehhez képest kell egy felzárkózó programot végigvinni. Amire jelenleg nincs elegendő forrás, tehát egy tíz év alatt tudnánk egy európai átlagot elérni.
Ehhez egy jelentős lépés most ez a fajta forrás elkülönítés.

Mv: És hol kezdik? Ahol nagyon nagy a ..., tehát ahol tényleg ilyen római kori állapotok vannak, bár ... is rá lehet szaladni Magyarországon, azokat kezdi felhozni, vagy jut pénz szintentartásra. Ugye ez egy örök dilemma. Hogy amit mit tudom én pár évvel ezelőtt felújítottak útszakaszokat, azokon el kezdenek megjelenni a különböző hibák. Tehát hogy ez most hogyan fog lezajlani?

Völner Pál: Ezt a pár évet egy kicsit elhatárolnám, tehát ezeknél az alacsony rendű utaknál körülblül hogyha egy ilyen nagy felújítás megvalósul, akkor egy nyolc-tíz évig komolyabb beruházása nincs szükség. Amikor a kátyúk megjelennek itt a magyar éghajlati viszonyok között vagy éppen a régi rosszabb minőségben elkészült utaknál, az egy komoly probléma hogy ilyen nem egy teljes aszfaltszőnyeg terítés történik meg, hanem télen ezzel az úgynevezett hidegaszfaltos technológiával, amit aztán nyáron meleg aszfalttal kell aszfaltozni, ez a legdrágább beavatkozási mód, de miután nincs teljes felújításra pénz, a közlekedésbiztonság pedig megköveteli azt, hogy egy folyamatos javítás legyen, ezért úgy kell hogy mondjam, pazarló módon kell ezeket a beavatkozásokat elvégeznünk. És pont az a többletforrás hiányzik, ami a felzárkózást szolgálná. Ehhez próbáljuk most ezeket az uniós forrásokat minél nagyobb mértékben rendelkezésre bocsátani. És még egy témát említenék, hogy nem csak ezek az alacsonyabb rendű utak, hanem az úgynevezett közlekdési operatív programban az egy, kettő, három számjegyű utaknak a felújítása, elkerülő utaknak az építése, tehermentesítők építése is folyamatosan zajlik.
Itt is több mint ezer kilométeres hálózatról beszélünk.
Sajnos ezeknek hosszabb előkészítési idejük van. Tehát maga a kivitelezés egy része az a 14-15-ös időszakra át fog csúszni, ameddig ezeket a forrásokat el kell számolni.

Mv: Hát szorult még belém kérdés, de az most bennem is marad.
Völner Pál államtitkár úr volt a vendégünk, köszönöm szépen. Azért búcsúzóul nyugtasson meg, tehát ez a forrás most megjött, ugye itt most nem kell öt-tíz évet várni. Tehát lesznek itt további források, amivel lehet majd folytatni a megkezdett munkát.

Völner Pál: 14-tól indul az új pénzügyi, hétéves pénzügyi ciklus. Előkészített projektekkel várjuk ezt az időszakot, minél hamarabb a közlekedésstratégiát, az operatív programot el fogjuk készíteni, hogy folyamatos legyen ez a felújítás a jövőben.

Mv: Államtitkár úr, köszönöm hogy itt volt nálunk.

Völner Pál: Köszönöm a lehetőséget.

(MTV)