Kossuth Rádió, 180 perc, 2012. május 18.
Műsorvezető: Húszmilliárd forintot költenek a Pilisvörösvár-Esztergom vasútvonal felújítására. Beszéljünk a részletekről! Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, jó reggelt kívánok! Halló, hall minket?
Völner Pál: Igen, hallom, jó reggelt!
Műsorvezető: Jó, akkor most már én is hallom önt. Szóval húszmilliárd forintot költenek el. Először tisztázzuk ennek a húszmilliárd forintnak a forrását!
Völner Pál: A húszmilliárd forint az Új Széchenyi Terv keretén belül részben uniós forrásokból, részben hazai forrásokból tevődik össze. Tehát a nemzeti önrészt is tartalmazza.
Műsorvezető: Milyen részben, hány százalékban tartalmazza a költségvetési forrást?
Völner Pál: Általában 85 százalékos az uniós támogatásnak a mértéke ezeknél a közösségi beruházásoknál. 15 százalék a kiegészítés. Vannak bizonyos esetek, például ingyenes autópálya-szakaszok – mint az M0-s –, ahol akár száz százalékos lehet a támogatásintenzitás. Egyébként pedig forgalom nagyságától függő az, hogy milyen százalékos az uniós támogatás. Tehát minél nagyobb a forgalom adott esetben egy bevételt is termelő szakaszon, annál kisebb a támogatásintenzitás.
Műsorvezető: Tehát ez a szerződés, vagy ez a támogatás nagyjából akkor nyélbe van ütve – ugye, ha jól gondolom? És beszélhetünk úgy a tervekről, mint amelyek biztosan megvalósulnak?
Völner Pál: Ahol már munkaterületet adunk át, azok a beruházások mindig megvalósulnak.
Műsorvezető: Jó, akkor: ha jellemezni kellene ezt a vasútvonalat – talán sokan ismerik az Esztergom felül Budapest felé tart –, Esztergom, Nyugati pályaudvar a két végállomás. Piliscsabán keresztül jön ez a vonat. Egy ideje már, néhány éve korszerű vonatok járnak, viszont látványosan lassú. Tehát az első és legfontosabb változás talán az lehet – ha jól látom a híreket –, hogy ezek a vonatok felgyorsulnak.
Völner Pál: Felgyorsulnak és sűrűbb járatokat tesznek lehetővé. Hiszen a második üzemben 2014 közepéig a Vörösvár-Budapest szakasz is megépül, ahol két vágányú lesz a pálya. Sőt, Vörösvár és Piliscsaba közt is lesz egy két kilométeres szakasz, ahol megállás nélkül tudják kerülni egymást a vonatok.
Műsorvezető: Igen, ez azért fontos, mert valóban ez elmúlt években, a múlt időben csak úgy tudták ezek a vonatok elkerülni egymást, hogy egy pici pályaszakaszon volt párhuzamos sínpár és az egyik vonatnak meg kellett várni a másikat. Akkor ezek szerint végig párhuzamos sínpárt építenek ki.
Völner Pál: Nem, éppen a most épülő szakaszon csak ez a kétkilométeres szakasz lesz, ami kitérővel rendelkezik. De itt már elég nagy a megállóhelyek, illetve az állomások sűrűsége, ahol szintén lehetőség van kikerülésre. Tehát akár a 15-20 perces járatsűrűség is biztosítható műszakilag.
Műsorvezető: Mennyivel rövidülhet a menetidő? Lehet erre mondani valamit?
Völner Pál: Hát a menetidő, az 12 és 18 perc között prognosztizált a rövidülése. Nyilván a megállóhelyek számát azt nem lehet csökkenteni, hiszen az utasokat fel kel venni. És ez az a tényező, ami miatt nem csökkenthető tovább a menethossz. Ami azt illeti, hogy hetven-száz kilométeres pályasebesség mellett is a megállások miatt nem lehet nagyobb időeredményt elérni.
Műsorvezető: Nem olyan rossz az egyébként. No most, hát ez történik majd, hát ez lesz majd, amiről most beszélgetünk, jövő év nyártól vagy jövő év végétől, ideális esetben. Addig viszont gondolom, korlátozások, meg pont, hogy lassulni fog az előrejutás.
Völner Pál: Sajnos az egyéb vasútépítésekhez hasonló módon vonatpótló buszjáratokat kell majd igénybe venni, mivel egypályás a rendszer és itt ilyenkor le kell állítani a forgalmat, tehát vágányzár van.
Műsorvezető: Azon túl, hogy a sínek megújulnak és az imént hallott eredmény megvalósul, mire marad még a forrásból keret, lehetőség? Itt olvasom: a peronok felújítása, a várakozó, az állomások felújítása. Egyébként ott milyen állapotban vannak általában ezek a megállóhelyek?
Völner Pál: Ezeket a megállóhelyeket körülbelül olyan tíz évvel ezelőtt rendbe tették. Viszont nem egy teljes átépítés valósult meg, nem a peronok átépítésével, befedésével együtt valósult meg. Tehát azért egy nagyobb felújításra szorulnak a mostani rekonstrukciónál. És amit kiemelnék, hogy több, mint nyolcszáz parkoló kerül kiépítésre a 11 állomás mellett. Tehát a mai méltatlan körülmények, amikor itt (...)-es területeken, sárban télen vagy hóban kell leállni, ezeket modern parkolók váltják föl.
Műsorvezető: Hát igen. Márpedig ez nyilván rendszeres, mert Piliscsaba, Pilisvörösvár környékéről sokan járnak dolgozni a fővárosba. És onnan az egyik leggyorsabb eljutási módszer ezzel a vasúttal, ezzel a vonattal jönni. De azt hadd kérdezzem meg, hogy ez egy látványos fejlesztés lesz, mi alapján dőlt el, hogy pont ezt a vonalat fejlesztik?
Völner Pál: Részben a műszaki előkészítettség, részben pedig az utasforgalmi adatok alapján. És amiatt is, mert itt a megfelelő járművek is itt rendelkezésre állnak, tehát a modern Desiro vonatok. Az a probléma, amikor eltér egymástól a két fejlesztés. Tehát amikor beállították itt az új vonatokat, akkor a pálya felújítása maradt el, most ezt pótoljuk. Ha egy olyan szakaszt újítanánk föl, ahol pedig nem tudunk azonnal járművet vásárolni, akkor szintén nem érzékelné az utazóközönség az előnyeit a felújításnak.
Műsorvezető: Az mondható, vagy felállítható egy sorrend, hogy ezek az elővárosi vonalak közül bármilyen irányból Budapest felé tartva mondjuk ez lehet a legmodernebb vonal ilyen értelemben?
Völner Pál: Én ezt nem állítanám, mert például az egyes vonal, tehát a Tatabánya-Budapest közötti elővárosi szakasz is van ilyen jó állapotban, hiszen az a transzeurópai hálózat része.
Műsorvezető: Vagy a Vác felől érkezők is talán ugyanezt tapasztalják.
Völner Pál: Hát a Vác felől érkezőknél éppen a héten döntött a kormány Vác állomás felújításáról, ami egy ilyen komplett felújítást jelent. Tehát a Nyugati és Vác között a (…) állomás felújítását követően ugyanígy várható a vonalnak a felújítása is, tehát az a beruházás is ilyen értelemben elkezdődött.
Műsorvezető: Az alvállalkozói szerződéseket mikor kötik meg?
Völner Pál: A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőnek a közbeszerzési eljárásban a fővállalkozókat kell kiválasztani, és a fővállalkozók gyűjtik össze magukhoz az alvállalkozókat. A közbeszerzési eljárás keretében csak a tíz százalék fölötti alvállalkozókat kell nevesíteniük. Nyilván a cég, amikor beadta a pályázatát, már tisztában volt azzal, hogy kikkel fog együttműködni az építkezés folyamán – illetve cégek, vagy cégcsoport, hiszen a egy háromtagú konzorcium a...
Műsorvezető: Egyébként arról lehet valamit mondani, hogy adott esetben mondjuk új munkahelyek is létrejöhetnek egy ilyen beruházással?
Völner Pál: Hát minden beruházás a beruházás időtartama alatt munkahelyet jelent. Tehát ezek a cégek általában hullámzó létszámmal dolgoznak, ha nem folyamatos a leterheltségük. Egy ekkora beruházás ez tényleg munkahelyeket is jelent a térségben, az ottani vállalkozói köröket is megmozgatja. És ez nem az a fajta felújítás, mint a transzeurópai hálózaton, ahol azért nagygépes technológiát alkalmaznak, ahol gépi erővel váltják ki szinte teljes egészében a kézi munkaerőt. Itt jelentős foglalkoztatotti rétegre is lehet számítani.
Műsorvezető: Körülbelül 18 perccel rövidülhet a menetidő Esztergomból Budapest felé tartva, amennyiben vasúttal jön az ember – gyorsabb és sűrűbb járatok közlekedhetnek majd ezen a vonalon a felújítás után, jövő év nyarától. Erről beszélgettem Völner Pállal, a Fejlesztési Minisztérium államtitkárával. És most halljuk, ha valaki éppen ezen a vonalon vagy ezen a vonaton ülve hallgat bennünket, mire számíthat, amikor majd leszáll Újpesten, vagy a Nyugati pályaudvaron. Fővárosi közlekedési információk.
(Kossuth Rádió)