Az anyasági támogatásra, gyermekgondozási segélyre (GYES-re) vagy más családtámogatási ellátásra jogosult személyek számára fontos, hogy az állami támogatásokat pontosan, a lehető legkevesebb adminisztrációs akadály mellett kapják meg.
A Magyar Államkincstár 2013. április 1-jén elindította az új, korszerű, a családtámogatási ellátások folyósítását kezelő TÉBA rendszert. Az elmúlt hónapokban több mint 400 ezer ügyet dolgoztak fel, ebből közel 93 ezer az új igény. A családtámogatási ellátások valamelyikére jogosult állampolgárok 2013 májusában már az új informatikai rendszer közreműködésével kapták meg az ellátásokat, ez 1,5 millió családtámogatási ellátáshoz kapcsolódó ügyet jelent.
Az új informatikai rendszerre való átállással átalakult a teljes családtámogatási ügyviteli folyamat; 4,5 millió állampolgár és 3,3 millió ügy adata került az új rendszerbe, több mint 500 ügyintéző képzése valósult meg.
Az ügyfelek számára is kézzelfogható értéket jelent a TÉBA bevezetése, ugyanis csökkent az ellátások igényléséhez szükséges adattartalom, egyszerűsödtek a nyomtatványok és felére csökkent a csatolandó dokumentumok száma is.
A fejlesztés eredményeként megváltozott a kincstári ügyintézés, az ellátások megállapítása, az ügyfelek adatai pedig egységes adatbázisba kerültek.
Fontos kiemelni, hogy az adatkezelés új módja elősegíti a jogosulatlan ellátások hatékony kiszűrését is, ami jelentős költségvetési megtakarítást eredményez.
A fejlesztés 1,6 milliárd forint összegű európai uniós társfinanszírozással jött létre az Új Széchenyi Terv E-közigazgatás Operatív Program keretében, a projektgazda a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alatt álló Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség volt. A szoftverfejlesztési feladatokat fővállalkozóként a T-Systems Magyarország Zrt. végezte.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)