Vályi – Nagy Vilmos a Hír TV Kontraszt című műsorában nyilatkozott 2013. január 20-án.

- Ritka, amikor egy tenderen visszalép a nyertes pályázó. Vajon mi áll a Getronics döntése mögött és mit tud tenni a kormány, hogy mégis időre kiépüljön az elektronikus útdíjrendszer?

Riporter: Visszalépett az elektronikus útdíjtendertől a nyertes pályázó. A közbeszerzési pályázaton nyertes Getronics indoklása szerint azért nem írja alá a szerződést, mert az előzetes egyeztetések alapján nem látja biztosítottnak az együttműködést. A Getronics azért lépett vissza, mert alvállalkozója nem vállalta, hogy leszállítja a tender működtetéséhez szükséges műholdas helymeghatározó technológiát. Az autópálya kezelő tavaly ősszel írta ki a rendszer kiépítésére vonatkozó közbeszerzési tendert, amelyen decemberben hirdették ki győztesnek a 35 milliárdos ajánlattal jelentkező Getronicsot.

- A stúdióban köszöntöm Vályi-Nagy Vilmost, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium informatikai államtitkárát, jó estét kívánok.

Vályi-Nagy Vilmos, államtitkár, NFM: Jó estét kívánok.

- Visszalépett a nyertes pályázó. Azt tudják, hogy miért?

Vályi-Nagy Vilmos: Hát hivatalosan annyi információnk van, amit a sajtóból ismerünk. Eszerint az alvállalkozókkal nem tudott megállapodni és egy olyan konstrukciót felvállalni, amire a közbeszerzésben ajánlatot tett.

- Hát a sajtóban volt más információ, ugyan félhivatalosan, de hát itt a Getronics valamiféle piaci nyomásgyakorlásról beszél. Méghozzá arról, hogy valószínűleg megzsarolták az alvállalkozóit. Erről tud valamit hivatalos forrásból a minisztérium?

Vályi-Nagy Vilmos: Ezeket az információkat sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, nem tudom, miért tettek ilyen nyilatkozatot, ezt valószínűleg tőlük kell megkérdezni.

- Hogy ha ilyen történt, akkor ki valószínűsíthető ebben a történetben, hogy egyáltalán nyomást gyakorolt a Getronics alvállalkozóira?

Vályi-Nagy Vilmos: Hát én nem mernék tippelni, hiszen rengeteg ajánlattevő volt a közbeszerzés első fázisában, úgyhogy nagyon sok céget hívtunk meg erre a közbeszerzésre.

- Ezt fogja vizsgálni a minisztérium?

Vályi-Nagy Vilmos: Ezt nem tervezzük vizsgálni.

- Tesznek-e feljelentést az ügyben vagy perelik-e a Getronicsot? Van-e ilyenkor kártérítési felelőssége ennek a cégnek?

Vályi-Nagy Vilmos: Mindenképpen élünk azzal a lehetőséggel, hogy lehívjuk a bankgaranciát, ez nagyjából 20 millió forint, ezen kívül pedig vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy jogi úton milyen kártérítési felelősséget tudunk érvényesíteni velük szemben.

- És ki léphet a Getronics helyére? Egyáltalán lép-e valaki a Getronics helyére, vagy most újra kiírják a pályázatot?

Vályi-Nagy Vilmos: Jelen pillanatban nincs további lehetőség a Getronics pótlására, ez a közbeszerzési eljárás lezárult.

- Újat írnak ki?

Vályi-Nagy Vilmos: Új eljárással kapcsolatosan jelenleg vizsgáljuk azt, hogy milyen lehetőségek vannak közbeszerzési oldalról, másrészt azt is vizsgáljuk, hogy milyen műszaki megoldást kellene az idő szűkösségére tekintettel alkalmaznunk.

- Ez azt jelenti, hogy módosulhat mondjuk az egész e-útdíjrendszernek az eddigi, tehát ez a műholdas rendszer lehet, hogy teljesen más rendszerre fog épülni az új tender?

Vályi-Nagy Vilmos: Nem, nem, nem, ez a része biztos nem fog módosulni, azt kell megvizsgálnunk, hogy szükség van-e minden olyan elemre, mondjuk a július elsejei indulással kapcsolatosan, ami a jelen közbeszerzési eljárásban előírásra került, ilyen például a hatósági rész, az emelt díjas kompatibilitás, illetve számos olyan elem, ami az útdíj szedéséhez nem szükséges.  Azt kell tehát vizsgálnunk, hogy július 1-jéig mi az, ami még elkészíthető és mi az, ami ütemezetten később indítható.

- És mi az, amit még vizsgálnak, hogy van kellő számú induló, ha kiírják újra a pályázatot és ha kiírják újra, ezt mikor fogják megtenni? Merthogy nagyon szoros a határidő, ön is mondta, hogy július 1-je.

Vályi-Nagy Vilmos: Így van, a határidő nagyon szoros, ennek ellenére nem szeretnénk kapkodni. Tehát mindenképpen szeretnénk alaposan végiggondolni azt, hogy a műszaki feltételek, az egyébként nagyon rövid határidő és a költségvetés bevételi oldali elvárása kapcsán mi az az optimum, ami megvalósítható.

- Marad akkor a július 1-jei határidő, tehát ezen nem kívánnak módosítani, vagy ezt kitolni?

Vályi-Nagy Vilmos: Mindenképpen szeretnénk július 1-jétől bevezetni egy olyan útdíjszedési rendszert, ami a tehergépkocsik úthasználatához kapcsolódik.

- Azt mondta, hogy nem akarnak kapkodni, de azért mégiscsak sürget az idő, ki kéne írni. Nem tud mondani egy határidőt, vagy egy időpontot, hogy mikor írják ki újra a pályázatot?

Vályi-Nagy Vilmos: Hát elég friss az információ, tehát tegnap értesültünk arról, hogy a Getronics nem vállalja az ajánlati feltételeket, illetve visszavonja az ajánlatát. Ebből következően mindenképpen végig kell gondolnunk azt alaposan, hogy ebben a helyzetben hogyan lépjünk tovább. Nyilván közbeszerzésre mindenképpen szükség lesz, a közbeszerzésnek számos lehetősége van, különböző eljárástípusok vannak. Ki kell választanunk azt az eljárástípust, amellyel csökkentett tartalom vagy teljes tartalom mellett szeretnénk július 1-jével kapcsolatosan elindulni. És meg kell határoznunk, hogy kik azok a cégek, akik szóba jöhetnek egy ilyen méretű projekt kapcsán.

- A T-Systems felajánlotta, hogy ő nagyon szívesen beáll a Getronics helyére. Ezt miért nem fogadja el az államtitkárság?

Vályi-Nagy Vilmos: Nagyon egyszerű oka van ennek, a T-Systems ajánlata messze meghaladta azt a keretet, amit a jogszabály által előírtan erre a projektre fel lehetett volna használni.

- Ez a keret marad egyébként?

Vályi-Nagy Vilmos: Ez a keret értelemszerűen marad, ez 42 milliárd forint.

- Mi az, amit vizsgálnak az újonnan induló cégek estében?

Vályi-Nagy Vilmos: Egyrészt azt kell vizsgálnunk, hogy kik és milyen határidővel tudnak ebből a közbeszerzési tenderből olyan elemeket leszállítani, amik az útdíjszedéshez kapcsolódnak. Meg kell vizsgálnunk azt is, hogy a cégek mögötti gyártókapacitás, szoftverfejlesztési kapacitás valós-e, és képesek-e ilyen mértékű projekt megvalósítására, illetve meg kell vizsgálnunk azt is, hogy melyek azok a modulok, amelyeket július 1-jén nem feltétlenül szükséges bevezetni.

- Egy ilyen fiaskót ki tudnak küszöbölni egy alaposabb vizsgálattal? Tehát, hogy azokat a cégeket, akik indulnának jobban, vagy alaposabban górcső alá veszik, azzal mondjuk ki tudják küszöbölni, hogy még egyszer egy ilyen előfordulhasson, hogy a szerződés aláírása előtt visszalép egy nyertes cég?

Vályi-Nagy Vilmos: Hát én azt gondolom, hogy ilyen fiaskó bármikor benne lehet bármilyen közbeszerzésben, hogy egy ajánlattevő visszavonja az ajánlatát. Ugyanakkor nem egy szokványos eset, különösen nem egy több milliárdos, tízmilliárdos értékű projektnél, hogy erre kerül sor. Nem is emlékszem ilyen esetre az elmúlt évek vonatkozásában. Azt mindenképpen szeretnénk elkerülni, hogy hasonló helyzetbe kerüljünk, jelen esetben számos feltételnek kellett megfelelni valamennyi pályázó oldaláról, illetve olyan kötelező műszaki tartalmat kellett szállítani, ami egy ilyen rendszer kialakításához szükséges. Ezekkel rendelkeztek, ennek ellenére az alvállalkozóik kilépése miatt az ajánlatukat visszavonták.

- És konkrétan kérdezem, ha a Getronics szerez új alvállalkozókat, ő például indulhat a pályázaton újból?

Vályi-Nagy Vilmos: Ez attól függ, hogy melyik közbeszerzési eljárástípust választjuk. Én azt gondolom, hogy a Getronics esetében nem fog sor kerülni újabb pályázatra.

- Mi lesz a 75 milliárd forintos költségvetésbe kalkulált bevétellel, mire számít, ez be fog-e még folyni a hátralévő időszakban?

Vályi-Nagy Vilmos: Hát, ahogy korábban említettem nem könnyű az a feladat, amit most meg kell valósítani, hiszen egyik elsődleges cél az útdíj elindítása mellett azon bevételek biztosítása a költségvetés számára, amiről ön is beszélt. Ennek érdekében szükséges valószínűleg szakaszolni ezt a rendszert, illetve mindenképpen el kell indítani az útdíjszedés szolgáltatását július 1-jétől. Kérdés az, hogy milyen területen, milyen útdíj szakaszhosszon, illetve milyen díjszedés mellett lehet ezt megvalósítani.

- Az, hogy rövidebb idő alatt, vagy gyorsabban kell kiépíteni a rendszert, az nem növelheti a költségeket esetleg? Tehát nem lehet, hogy nem lesz elég az az előre meghatározott összeg, amit erre megszabtak?

Vályi-Nagy Vilmos: Hát anélkül, hogy túlságosan mélyre mennék abba, hogy mit kell leszállítani, ugye útdíjszedő rendszer kapcsán szükség van egy olyan szoftverre, ami a rendszert üzemelteti, működteti, szükség van ellenőrző kapukra, és szükség van olyan egységekre, amelyek a gépjárműben elhelyezve annak a mozgását követik. Ez a három fő elem, ami egy útdíjrendszer működéséhez mindenképpen szükséges. Emellett ez a rendszer számos olyan további elemet is tartalmazott, mint például a bírság rendszer, egyéb ellenőrzési rendszerek, hatósági rendszerek, illetve az európai integrációt, kompatibilitást biztosító modul, amelyek nem feltétlenül szükségesek egy július 1-jei indulás kapcsán. Éppen ezért első körben ezt fogjuk vizsgálni, és igyekszünk majd olyan megoldást találni, amely mellett július 1-jétől el tud indulni egy alapszintű szolgáltatás.

- Más téma, de szintén aktuális. A negyedik állami mobilszolgáltató cég háza tájáról olyan híreket lehet hallani, hogy lemondtak a vezetők, mi lesz ezzel a céggel?

Vályi-Nagy Vilmos: Valóban igaz a hír, az igazgatóság elnöke felajánlotta lemondását, illetve a cég vezérigazgatója felmondott. Ezt a közgyűlés e hét pénteken fogadta el, mostantól fogva az igazgatóság új elnökét az igazgatóság fogja megválasztani várhatóan a jövő héten. A két kieső korábbi igazgatósági tag helyét betöltöttük, a vezérigazgatói poszttal kapcsolatosan pedig hamarosan döntést hozunk. A cég mindenképpen tovább fog működni, azt azonban fontosnak tartanám megjegyezni, hogy a Kúria várhatóan március elejére időzített döntését meg kell várni ahhoz, hogy ebben a kérdésben dönthessünk.

- Ez azt jelenti, hogy marad a cég, és azt is jelenti, hogy akkor újra pályáznak, hogy működni tudjanak?

Vályi-Nagy Vilmos: Ez azt jelenti, hogy marad a cég, és a döntéstől függően amennyiben a Kúria úgy dönt - ez az egyik lehetőség -, hogy elveszi a frekvenciát, ebben az esetben új kiírás szükséges. Elképzelhető egy olyan döntés is, hogy a Kúria a különböző beadványok alapján részben megtartja korábbi ítéletet, és valamekkora frekvenciatartalmat a pályázók részére átad. Illetve az is elképzelhető, hogy helyben marad az elsőfokú döntés, tehát nagyon sok opció van még, szerintem korai erről beszélnünk.

- Várjuk a fejleményeket, államtitkár úr, köszönöm, hogy elfogadta a meghívásunkat.

Vályi-Nagy Vilmos: Köszönöm szépen.

(Hír TV)