Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára megtekintette az új Tisza-híd építését előkészítő mederfelmérési munkálatokat, majd sajtótájékoztatón számolt be a beruházásról és a megyei közútfejlesztési tervekről 2011. augusztus 4-én, Vásárosnaményban. Az eseményen felszólalt és a fejlesztés jelentőségét méltatta Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára, a térség országgyűlési képviselője is.

Az 1949-ben forgalomba helyezett vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc híd a Tisza és az ukrán határ közé beékelt beregi térség megközelítését szolgálja, 23 település elérését teszi lehetővé. Naponta 8.500 személygépkocsi, 600 teherjármű, 100 autóbusz és 300 kerékpáros halad át rajta. A híd rendkívül leromlott állapota miatt 2006-ban annak pályaszerkezet-cseréjét irányozták elő. Az elvégzett műszaki és gazdasági elemzések alapján azonban a felújítás helyett egy új alépítményeken épített híd megvalósításáról született döntés.

Völner Pál és Czomba Sándor (fotó: Szigeti Tamás)

A hídon korábban sebesség-, majd súlykorlátozást kellett bevezetni. Mára a járművek váltott irányokban, a híd közepére terelve közlekedhetnek csak rajta. A közútkezelő fokozott felügyeleti rendet vezetett be, rendszeres műszeres és szakértői vizsgálatokat végez.

Az új vásárosnaményi Tisza-híd három nyílású, két főtartós acélszerkezet lesz, a hossza több mint 216 m, szélessége pedig csaknem 15 m. A tervek szerint a hídon két forgalmi sávot alakítanak ki, az egyik oldalon járda, a másikon járda és kerékpárút épül. A térség mindennapi életét nagymértékben megkönnyítő beruházás értéke bruttó 5,3 milliárd forint.

A kivitelezők július végén vették át a munkaterületet, jelenleg a meder felmérésre zajlik. A munkálatok befejezése a jövő évben várható. Az új híd átadása után a kivitelező a régi szerkezetet elbontja.

Völner Pál (fotó: Szigeti Tamás)

Völner Pál a megye közúti közlekedési helyzetéről szólva kifejtette, hogy az M3 autópálya folyamatban lévő fejlesztése jelentős mértékben hozzájárul Szabolcs-Szatmár-Bereg bekapcsolásához a hazai és nemzetközi gazdasági vérkeringésbe. Hamarosan megkezdődik és körülbelül másfél éves építést követően befejeződik az M3 autópálya Vásárosnaményig tartó szakaszának építése.

Az M3-as fejlesztésekhez és a 41. sz. főúton található Tisza-hídhoz kapcsolódó beruházás áll a kormány által nemrégiben elfogadott hosszú távú közútfejlesztési program térségi elemeinek élén is. Még a 2016-ig tartó első programciklusban elkészül a főút Vásárosnamény délkeleti tehermentesítő útja.

A fejlesztési program hosszabb távú beruházásként tartalmazza az M3 gyorsforgalmi út Vásárosnamény - országhatár közötti befejezését, és folyamatos, szakaszos fejlesztéssel teljessé válik az M49 autóút. Megvalósul továbbá az M34 autóút Vásárosnamény (M3) - Kisvárda közötti szakasza is. Az új 39. sz. főúton pedig Encs - Tiszanagyfalu között egy új Tisza-híd épül majd.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)