A közlekedők személyes hozzáállásának megváltoztatásával, a szabálykövető, körültekintő magatartásra ösztönzéssel számos közúti baleset elkerülhető – jelentette ki Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési helyettes államtitkára a TISPOL LIFESAVER PROJECT Stratégiai Szemináriumon 2011. április 6-án, Budapesten. Közlemény.

A helyettes államtitkár beszámolt arról, hogy az Európai Bizottság a múlt héten közzétette a következő évtizedben, évtizedekben követendő közlekedéspolitikáról szóló javaslatát, melyben a fő célkitűzések között rögzíti, hogy 2050-re a tagállamokban bekövetkező közúti balesetek halálos áldozatainak száma a nullához közelítő érték legyen. A bizottsági kezdeményezés szerint az Európai Uniónak világelsőnek kell lennie a közlekedésbiztonság és -védelem területén valamennyi közlekedési ágban. Az ún. Fehér Könyv részletes tagállami vitája májusban várható.

A 4. Európai Közlekedésbiztonsági Cselekvési Program már elfogadott közös törekvésként határozza meg a közúti balesetek halálos áldozatai számának 50 százalékos csökkentését 2020-ig. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Belügyminisztérium utóbbi szándékkal teljes összhangban dolgozta ki a három évre szóló Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramot, melynek fő vezérelve az emberi élet megóvása, a jövő generációinak biztonságosabb közlekedése – mondta Schváb Zoltán. Majd hozzátette, hogy az elvárás tudatos, következetes, megfelelően ütemezett és időarányosan teljesített munkával Magyarországon is teljesíthető.

A közlekedési kultúra és a közlekedési szokások fejlesztésével csökkenthetjük az egyéni tragédiák számát, mérsékelhetjük a balesetekből származó közvetlen és közvetett társadalmi terheket – állapította meg a helyettes államtitkár.

Schváb Zoltán beszédében arra is kitért, hogy a kormány a szemléletformálásban kiemelt szerepet szán a közlekedésre nevelésnek, a korszerű képzési formák, az e-learning alkalmazásának. A szabályozásban, infrastruktúrafejlesztésben és ellenőrzésben tervezett intézkedéseknél is támaszkodni kívánnak a bevált, gyakorlatban bizonyított hatású nemzetközi megoldások tanulságaira.

A helyettes államtitkár beszámolójában ismertetett néhány, a közlekedésbiztonság javítását célzó intézkedést az elmúlt hónapokból. Ezek között megemlítette, hogy kötelezővé vált az utak építésénél a közúti biztonsági hatásvizsgálat elvégzése, hogy megindul meglévő útjaink közlekedésbiztonsági rangsorolása, és létrejön az egységes bírságnyilvántartás.

 

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)