Szakértői szinten képviseltette magát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kiemelt Állami Szerződéseket és Támogatásokat Vizsgáló Államtitkársága az OECD Centre for Effective Learning Environments nemzetközi konferenciáján 2011. március 30-án, Athénban.

A találkozón a köz- és magánszféra együttműködési projektjeinek szerepét vizsgálják az oktatási infrastruktúra fejlesztésében. Magyarország 2005 és 2010 között 54 felsőoktatási PPP-projektet indított el 17 felsőoktatási intézménynél.

Mivel a területen számos működési és finanszírozási rendellenesség tapasztalható, a magyar kormány 2010-ben a hazai PPP projektek teljes körű - jogi, műszaki, pénzügyi - felülvizsgálatát rendelte el. E vizsgálatok lezárása az idei év végén várható.

Az átvilágítás eddigi eredményei alapján kijelenthető, hogy sem megfelelő üzleti tervek, sem demográfiai előrejelzés nem alapozták meg a projektek előkészítését. A valós kiadások minden esetben jelentősen meghaladták az előzetes költségeket. A fejlesztésben részes egyes intézményeknél és a teljes felsőoktatásban jelentkező tényleges igényekhez képest is túlzott kapacitások keletkeztek. A beruházások indokolatlansága a magyar államot hátrányos helyzetbe hozta, a hosszú távú adósság csökkentése érdekében ezért a szerződések újratárgyalása és felbontása van napirenden.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)