Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár nyitotta meg az Orient vasúti árufuvarozási folyosó irányító testületének első ülését 2011. november 16-án, Budapesten. Köszöntőjében úgy értékelte, hogy a korridor kialakítása a megfelelő ütemezésben halad előre. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a magyar résztvevők minden támogatást megadnak a létesítést célzó nemzetközi erőfeszítések sikerre viteléhez.

Az irányító testületet megalapító egyetértési nyilatkozatot a magyar uniós elnökségi időszak szakpolitikai tevékenységét lezáró júniusi közlekedési tanácsülés alkalmából írták alá Ausztria, Bulgária, Csehország, Görögország, Magyarország, Románia és Szlovákia szakterületi vezetői. A kilenc európai árufuvarozási folyosó közül az Orient érinti a legtöbb országot, Prágából Bécs és Pozsony, majd Budapest érintésével jut el Bukaresten keresztül Konstancáig, illetve Vidinen és Szófián át Athénig.

A teherkorridor létesítésére vonatkozó uniós előírások nem az infrastruktúra fejlesztésére köteleznek, hanem az adott műszaki paraméterek mellett kívánják minél magasabb szintre emelni a szolgáltatási színvonalat. A folyosók menetvonalak összességéből állnak, a rendkívül rugalmas struktúrában az érintett vasútvonalak köre akár évente is változhat, miközben a fő irányok nem módosulnak. A határokon átnyúló speciális menetvonalak más előnyök mellett nem vonhatóak vissza két hónapon belül, forgalmi akadály esetén a személyvonatokkal azonos prioritást kapnak, és egyetlen, az egész korridoron hatáskörrel rendelkező kapacitáselosztó központtól lehet igényelni őket.

Az irányító testület – amelyben Magyarországot Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár képviseli – egyebek mellett a kapacitáselosztási keret koncepciójáról folytatott vitát. A korridor megvalósulásával hatályba lépő hálózati üzletszabályzatot 2012 végén meg kell hirdetni. Így a szabályozási hátteret jelentő kapacitáselosztási keretet legkésőbb a jövő év végéig el kell fogadniuk a résztvevőknek. Az árufuvarozási folyosó működése a tervek szerint 2013 végén indulhat meg. A megbeszélésen megfigyelőként jelen voltak az Európai Bizottság, Németország és a Deutsche Bahn képviselői is.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)