Az Országgyűlés elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által beterjesztett, a távhőszolgáltatással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló javaslatot. Ez a törvénymódosítás teremti meg a távhőtámogatás új rendszerének alapját, a termelő helyett a hőszolgáltató támogatására térve át. A sokak számára nehezen kigazdálkodható terhet jelentő rezsiköltségek az elmúlt években gyors ütemben növekvő részt tesznek ki a magyar családok kiadásaiból, ezért az Első Akcióterv és a Széll Kálmán Terv a szociális biztonság erősítése céljából állami ármeghatározás bevezetését kezdeményezte a lakossági gáz-, villamos energia- és távhőszolgáltatásban is.

A Kormány alapvető célkitűzései közé tartozik, hogy a lakosság terheinek további növekedését megakadályozza a jelenlegi szétszabdalt, átláthatatlan, pazarló és a fogyasztókat indokolatlan költségekkel terhelő távhőszolgáltatási rendszer gyökeres átalakításával.

A távhőszolgáltatásról szóló törvény módosításának fő célja ezért egy új, hőoldali támogatási rendszer bevezetése. Az új támogatási rendszer célkitűzése kettős: egyrészről a lakossági távhőárak szinten tartása, valamint a közszolgáltatást nyújtó távhőszolgáltatók ösztönzése arra, hogy a ténylegesen primer energia megtakarítással járó, nagy hatásfokú, fosszilis tüzelőanyag felhasználásán alapuló kapcsolt termelésből vásárolják a távhőt.

A módosítás egy új, társadalmilag igazságosabb támogatási rendszer törvényi kereteit állítja fel, felhatalmazást adva a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy az új rendszert bevezesse. A tervezett távhőszolgáltatási támogatás jogosultjai a külön jogszabályi feltételeknek megfelelő távhőszolgáltató és külön kezelt - elsődlegesen egészségügyi és felsőoktatási - intézmények lesznek. Az új hőoldali támogatási rendszer 2011. október 1-jén hatályba lép.

A törvényi felhatalmazás alapján készülő miniszteri rendelet állapítja majd meg a távhőszolgáltatási támogatás mértékével, a távhőszolgáltatási támogatásra való jogosultság feltételeivel, valamint a távhőszolgáltatási támogatás kezelésével kapcsolatos részletes előírásokat, továbbá az előírások megsértése esetén alkalmazható jogkövetkezményeket.

A rezsielemek háztartási energiaköltségei, így a földgáz és a villamos áram esetében már jelenleg is biztosított a hatósági árszabályozás és ármeghatározás lehetősége. Az Országvédelmi akcióterv keretében a Kormány kezeli a lakosság által fizetett tarthatatlanul magas víz-, szemét- és csatornadíjakat is azok központi hatósági árkörbe vonásával. A tárca megkezdte az új előírások kidolgozását, a szabályozás 2011. november 30-ig készül el, a hatósági árak ezt követően, várhatóan a jövő évtől vezethetőek be.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)