A pilóta nélküli repülőgépek fejlesztésében Magyarország képes állni a versenyt a fejlettebb iparú országokkal. A hazai csúcstechnikák nemzetközi sikerét a nemzeti érdekeket eredményesen szolgáló hazai jogszabályi háttér kialakítása alapozhatja meg – fejtette ki Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a Pilóta nélküli légijármű rendszerek 2013. szakmai konferencián 2013. március 28-án, Budapesten.

A pilóta nélküli repülőgépek működtetésére még nincs egységes európai szabályzás. Egyes tagállamokban (például az Egyesült Királyságban vagy Svédországban) azonban már kész jogszabályi környezet várja e korszerű eszközöket. A jogalkotásnak a rendszerek importja, gyártása, műszaki háttere, kereskedelme, tulajdonlása, üzemeltetése és a légtér igénybevétele kapcsán felmerülő számos kérdésre kell egyértelmű választ adnia.

A robotpilóta rendszerek az 1970-es évek közepére elérték azt a technikai színvonalat, amely lehetővé tette a polgári légiközlekedés nagyfokú automatizálását és a repülésbiztonság javítását. E fejlődésnek köszönhetően a kereskedelmi repülőgépek személyzete egy-két évtized leforgása alatt 4-5 főről 2 főre csökkent. Ma már a nem kevéssé zsúfolt európai légtérben is megkezdődött az egyfős személyzettel repülő regionális járatok tesztelése és modellezése.

Fotó: Nemzeti Közlekedési Hatóság

A pilóta nélküli repülőgépek hathatós segítséget nyújthatnak a bűnüldözés, a határvédelem, a katasztrófavédelem vagy az ipar területein – mondta el Schváb Zoltán. Számos országban könnyítik meg a telekommunikációt, az időjárás-előrejelzést, a térképészetet. A mezőgazdaság és erdészet is élhet a technológia előnyeivel, de hasznos lehet az áramszolgáltatóknak a rendszerek ellenőrzése, a hálózatok bejárása során. Kiemelkedő jelentőséggel bírhat természeti vagy ipari katasztrófák esetén, hiszen megbízhatóan alkalmazható az árvíz- vagy belvízhelyzetek felmérésére, kezelésére. Egyre több eszköz arra is képes, hogy élelmiszert, gyógyszert, felszereléseket szállítson más módon meg nem közelíthető, veszélyeztetett területekre.

A konferencia résztvevői a Nemzeti Közlekedési Hatóság kezdeményezésére egyebek mellett a pilóta nélküli légijármű rendszerek sokrétű használatát lehetővé tevő, fejlesztését támogató jogszabályi környezet kialakításának alapfeltételeit tekintették át.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)