Április közepétől kötelező az energetikai és környezetvédelmi jellemzők rendszerszerű figyelembe vétele a közúti járművek megvásárlására kiírt közbeszerzéseknél és az autóbuszos közszolgáltatók járműbeszerzéseinél. A kormány új rendelete a környezetkímélő és energiahatékony technológiák elterjedését, a társadalmi tudatosság növekedését, az állami példamutatás erősítését segíti elő. Közlemény.

Az ajánlatkérő többféle módon teljesítheti az energiahatékonysági és környezetvédelmi jellemzők figyelembe vételének kötelezettségét. A közúti járművek beszerzési dokumentációjában műszaki alkalmassági kritériumként írhatja elő a megfelelő mutatókat. A beszerzésről hozott döntést megelőző értékelés során legalább 10 százalékos arányban, bírálati részszempontként kezelheti az energetikai és környezeti hatásokat. Ha ezt pénzben fejezik ki, a teljes élettartamra vetített, a rendeletben meghatározott módszertan és adatsor alapján számítandó energiafelhasználási és szennyezőanyag kibocsátási költséget hozzá kell adni a beszerzési árhoz.

A szabályozásban rögzített követelmények alól mentesülnek az építési területeken, bányákban, kikötői vagy repülőtéri létesítményekben való használatra, és a honvédelem, katasztrófavédelem, rendvédelem céljaira tervezett és épített járművek beszerzői. A rendelet előírásait az április 14-i hatályba lépését követően induló beszerzésekre kell alkalmazni.

Az új szabályozás következményeként alacsonyabb energiafogyasztású és károsanyag-kibocsátású járművek kerülnek forgalomba. A környezetet kevésbé szennyező járművek piaci árfekvése kismértékben magasabb lehet korszerűtlenebb társaikénál. A beszerzési ár esetleges növekedése azonban várhatóan nem haladja meg az 5-10 százalékot. A későbbi használat az üzemeltetési körülményektől függően gazdaságosabb lehet a vállalkozások számára. A beszerzéskor megfizetett magasabb ár a jármű teljes életciklusa alatt a mérsékeltebb fenntartási költségekben megtérül.

A korszerűbb járművek beszerzése hosszabb távon energiamegtakarításhoz és a közlekedés külső (pl. környezeti, társadalmi és egészségügyi ellátási) költségeinek csökkenéséhez vezet. Az állami és közszolgáltatást végző gépjárműpark környezeti teljesítményének javításával kedvezőbb környezet- és levegőminőség érhető el.

A tiszta és energiahatékony járművek használatának elősegítéséről szóló 2009-es európai parlamenti és tanácsi irányelv az alacsony energiafogyasztású, alacsony széndioxid- és szennyezőanyag-kibocsátású közúti járművek fejlesztésére ösztönzi a gyártókat. A tömegközlekedési szolgáltatásokban használt autóbuszok vagy egyéb, nagy mennyiségben gyártott szabványos járművek (személygépkocsi, kamion) beszerzésének jelentős hatása lehet a piacra, ha az uniós tagállamok a beszerzéskor közösségi szinten egységes feltételeket alkalmaznak. A járművek iránti elégséges kereslet megteremtésével biztosítható, hogy a méretgazdaságosság révén csökkenjenek az árak.

Az irányelvet törvényi szinten az autóbuszos és a közbeszerzési törvények tavaly decemberben elfogadott módosításai ültették át a hazai jogrendbe. A kormányrendelet a törvényi keretekhez kapcsolódó részletesebb végrehajtási szabályokat tartalmazza.

 

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)