Az Új Széchenyi Terv személyi sérüléses közúti balesetek megelőzését célzó fejlesztéseket tartalmazó csomagja a hazai közlekedéspolitika egyik legfontosabb kezdeményezése. A támogatási szerződéssel rendelkező közlekedésbiztonsági beruházások teljes értéke meghaladja az 55 milliárd forintot. Az első ütemben előkészített további fejlesztések megvalósításával a programra fordítható összeg 72 milliárd forintra nőhet – mondta el Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a témában rendezett szakmai napon 2013. február 7-én, Budapesten. Közlemény.

A közúti közlekedési rendszerek infrastruktúrájának kialakítása nagymértékben meghatározza az útbiztonság mértékét. A forgalom folyamatos ellenőrzése, körülményekhez alkalmazkodó irányítása az intelligens technológiák ösztönzésével, elterjedésével segíthető. E területeken hoz komoly előrelépést az Új Széchenyi Terv közlekedésbiztonságot javító célzott fejlesztési programja. A tervezett beruházások egy közmegegyezéses cél eredményes megvalósítását szolgálják szilárd szakmai alapokon és kimagasló költséghatékonysággal.

Fotó: Bartolf Ágnes

Az első ütem építési engedélyezést többnyire nem igénylő munkálatai legkésőbb 2015 második felére befejeződnek, eredményük hamarosan megmutatkozhat a baleseti statisztikai adatok további javulásában – fejtette ki Schváb Zoltán.

Hasonló jellegű komplex közlekedésbiztonsági fejlesztésre nemcsak Magyarországon, hanem más uniós tagállamban sem volt még példa. A tételes projektlista a közútkezelők, a vasúttársaságok és a rendőrség szakembereinek javaslatai alapján állt össze. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az előkészítés és tervezés mellett a megvalósítást is az érintett társaságokra kívánja bízni.

Főszabály szerint az országos közúthálózaton megvalósuló infrastruktúrafejlesztésekben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. jár el építtetőként. A kapcsolódó miniszteri rendelet tavaly decemberi módosítása azonban lehetővé teszi, hogy egyes beruházástípusok esetében a közút kezelője is elláthassa e feladatokat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal megkötött szerződés alapján. A fő- és gyorsforgalmi utak rövidebb szakaszainak építési engedélyhez kötött fejlesztéseinél ezen felül még a szakminiszter jóváhagyására is szükség van.

A megvalósíthatósági tanulmányokban megerősített javaslatokból tehát a kezdeményezők munkája nyomán lehet megépített körforgalom, válhat biztonságosabbá számos gyalogátkelő, vasúti átjáró vagy buszöböl. A közútkezelők helyismerete hasznosan járul hozzá a fejlesztési források teljes körű felhasználásához. Az első ütem eredményes lebonyolítása hathatós érv lehet a megkezdett program folytatása mellett.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)