Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Ján Figeľ szlovák közlekedési, építésügyi és regionális fejlesztési miniszter keretegyezményt írtak alá az államhatáron átvezető közutak forgalmi jellegéről 2012. február 27-én, Pozsonyban. A felek véglegesítették az Ipoly Pest-megyei szakaszán megépítendő két híd létesítéséről szóló megállapodásokat is.

A keretegyezmény jelentősen felgyorsíthatja a Magyarország és Szlovákia között korábban fennállt közlekedési kapcsolatok helyreállítását, az új összeköttetések létesítését. A határmenti infrastruktúrafejlesztések előfeltétele mostanáig államközi megállapodások megkötése volt. Az új szabályok szerint a kisebb léptékű építkezések (pl. helyi közutak, kerékpárutak) esetén elegendő lesz az utak tulajdonosainak vagy kezelőinek megegyezniük a beruházás előkészítéséről és kivitelezéséről. A továbbiakban csak az autópályák, gyorsforgalmi utak és a 30 méternél hosszabb szerkezetű határhidak létesítése kapcsán lesz szükség külön államközi megállapodásra. A létező és tervezett közúti kapcsolatok kilencven pontból álló, a keretegyezmény mellékletét képező jegyzékében szereplő utak, hidak, kerékpárutak építése és bővítése újabb nemzetközi szerződés megkötése nélkül is lehetségessé vált. A megállapodásban a két fél közösen határozta meg a határt átlépő közutak forgalmi jellegét, engedélyezett teherbírását az utak egységes kezelése és a határmenti településeken áthaladó tehergépjármű-forgalom mértékének szabályozása érdekében.

Az Ipolyon a második világháború előtt 47 helyen, átlagosan 4 kilométerenként volt átkelési lehetőség, azt követően csak négy működő átkelőhely maradt a magyar-szlovák határon (Letkés – Ipolyszalka, Parassapuszta – Ipolyság, Balassagyarmat – Tótgyarmat, Ipolytarnóc – Kalonda). A fél évszázados elszigeteltség után 2011-ben épült újjá két Ipoly-híd Pösténypuszta-Pető és Rárós-Ráróspuszta között, a folyó Nógrád megyei szakaszán. Az Ipolydamásd-Helemba és Vámosmikola-Ipolypásztó közti új hidak lehetőséget teremtenek majd arra, hogy a Pest megye északi részén fekvő települések és a dél-szlovákiai térség hagyományos gazdasági és társadalmi kapcsolatai ismét kiépüljenek.

Az elmúlt időszak a kétoldalú közlekedési kapcsolatok fejlődése szempontjából rendkívül eredményesnek bizonyult. A magyar és a szlovák kormány az összehangolt tervezés és építés érdekében tavaly júniusban kijelölte a Miskolc és Kassa közötti gyorsforgalmi út határmetszéspontját. 2011 nyara óta ismét nyitott a gépjárműforgalom előtt a sátoraljaújhelyi határhíd. Az Új Széchenyi Terv nemzeti programjának részeként új Duna-híd teremt majd összeköttetést Komárom és Révkomárom között. A fejlesztésről szóló megállapodás előkészítés alatt áll. Sorra épülnek a határon átnyúló kerékpárutak is Magyarország és Szlovákia között.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)